14/12/2016

Uutiset

Työhuoneella: Jonna Kina

Työhuoneella on juttusarja, jossa vierailemme kansainvälisesti työskentelevien taiteilijoiden työhuoneilla ja tutustumme heidän taiteelliseen praktiikkaansa.

 

Taiteilija Jonna Kinan työhuone sijaitsee tällä hetkellä Pariisissa, jossa hän työskentelee neljän kuukauden Cité Internationale des Arts -residenssissä. Keskustelimme hänen kanssaan siitä, millainen vaikutus työhuoneella on hänen teoksiinsa.

 

Millainen on työhuoneesi ja missä se sijaitsee?

”Työhuoneeni sijaitsee tällä hetkellä vuonna 1965 rakennetussa Citén taiteilijakompleksissa, joka tarjoaa työhuoneen 300 eri alan taiteilijalle. Kuvataiteilijoiden lisäksi tiloissa työskentelee muun muassa arkkitehteja, säveltäjiä ja vaatesuunnittelijoita. Residenssiin ei kuulu järjestettyjä tapaamisia muiden taiteilijoiden kanssa, mutta säännöllisissä Open studio -tapaamisissa pääsee keskustelemaan muiden luovaa työtä tekevien kanssa ja saada uusia näkökulmia omaan ajatteluun.

Työhuoneet ovat Citéssä osa pientä asuntoa, joka koostuu ateljeehuoneen lisäksi pienestä keittiöstä, alkovista ja kylpyhuoneesta. Eläminen ja työ menevät ulkomailla entistä enemmän sekaisin kotiaskareiden ja sosiaalisen verkoston puuttuessa. Tämän vuoksi työhuoneen yhteydessä asuminen on ajoittain haastavaa.”

Työhuoneella: Jonna Kina
Open Studio työhuoneella oli osa Pariisin residenssiä.

 

”Kun työhuone sijaitsee kotona, minulle on tärkeää rajata työskentelytila selvästi erilleen asuinhuoneista. Välillä työ saattaa kuitenkin vallata osan muustakin kodista. Tehdessäni Secret Words and Related Stories -videoteosta Helsingin kodin olohuoneeni muuttui kuvausstudioksi: maalasin yhden seinän punaiseksi ja vuorasin muut seinät patjoilla akustiikan vuoksi. Tila oli hieman hullunkurinen, mutta se oli silloin tarpeellista ja hauskaakin. Muuten pidän mieluummin työn ja kodin erillään, koska haluan siirtyä paikasta toiseen päivän aikana. Työnteko harvoin kuitenkaan loppuu työhuoneelta lähtiessä, sillä elämä ja työskentely ovat niin sidoksissa toisiinsa.”

 

Työhuoneella: Jonna Kina
Kodin olohuone muuttui kuvausstudioksi Jonna Kinan valmistellessaan videoteosta ’Secret Words and Related Stories’, 2013–2016.

Millainen on mielestäsi ideaali työhuonejärjestelmä?

“Minulla on ollut monenlaisia työhuoneita aina tilanteesta riippuen. Olen ollut aiemmin residensseissä Tukholmassa ja New Yorkissa. Nomadius tuo omat haasteensa työskentelyyn, sillä työvälineeni, kovalevyni ja kirjani eivät ole aina edes samassa maassa kanssani. Toisaalta olen oppinut sen, että vähemmälläkin tavaralla pärjää. Residenssien ajan työskentelen aina välineillä, jotka saan lentokoneessa kuljetettua.”

Työhuoneella: Jonna Kina

”On mielekästä ja työn kannalta oleellista aloittaa työskentely tyhjästä tilasta, jossa on tilaa ajatuksille ja uusille ideoille. Toisaalta työhuoneen ja jopa maan vaihtaminen silloin tällöin auttaa aloittamaan puhtaalta pöydältä. Pidän hyvin askeettisista työhuoneista enkä pidä esimerkiksi vanhoja teoksiani kauan esillä työtilassani, sillä en halua niiden vaikuttavan liikaa uusiin teoksiini.

Tietenkin tärkein työväline ovat ajatukseni ja ideani eivätkä tavarat, joita kannan mukanani. Pidän työhuonetta yhtenä näistä välineistä, ja se muuttuu muiden työtapojen tavoin. Työhuoneen valot, äänet ja esineet vaikuttavat aina työskentelyyni.

Vaihdan usein myös työpöydän paikkaa tai koko huoneen järjestystä muuttaakseni tilan energiaa, sillä kyllästyn helposti. Minusta on myös hyvä katsoa töitäni konkreettisesti uudessa valossa ja uudesta kulmasta järjestystä vaihdettuani.”

 

Teksti: Anna Pöppönen

Kuvat: Jonna Kina