Taiteilijan opas kansainvälistymiseen

Olemme koonneet tähän oppaaseen ohjeita taiteilijalle ulkomailla toimimista varten. Toivottavasti vinkkimme auttavat esimerkiksi silloin, kun olet osallistumassa yksityis- tai ryhmänäyttelyyn, lähdössä työskentelemään residenssiin, etsimässä ulkomaista galleristia tai kuljettamassa teoksiasi ulkomaille. Jos vasta suunnittelet ulkomaille lähtöä, pyrimme antamaan muutamia neuvoja alkuun pääsemistä varten.

Vinkkimme perustuvat kansainvälisesti työskentelevien taiteilijoiden kokemuksiin sekä työssämme näkemiimme esimerkkeihin taiteellisesta työskentelystä ulkomailla. Oppaamme on 1.0-versio, jota kehitämme eteenpäin. Otamme mielellämme vastaan palautetta ja kehitysideoita oppaan sisällöstä, samoin kuuntelemme esimerkkejä onnistuneista projekteista ja hyväksi havaituista toimintatavoista – lähetä omat vinkkisi sähköpostitse osoitteella info(at)frame-finland.fi.

 

Oma aktiivisuus ja verkostot vievät eteenpäin

Kun kansainvälisesti työskenteleviltä taiteilijoilta kysyy, miten työt ulkomailla ovat löytyneet, nousee vastauksissa esiin oma-aloitteisuus. Ulkomailla toimimisen edellytyksenä on lähes aina se, että taiteilija itse hakee aktiivisesti työskentelymahdollisuuksia, verkostoituu ja etsii yhteistyökumppaneita. 

Kansainvälinen taidemaailma toimii hyvin pitkälti verkostojen varassa: ihmisten tunteminen on tärkeää. Keinoja suhteiden luomiseen on paljon, kuten residenssityöskentely tai ulkomailla opiskelu. Jos verkostoja ei vielä ole, mutta kansainvälinen työskentely kiinnostaa, kannattaa verkostoja pyrkiä luomaan erilaisin keinoin. Lyhyetkin ulkomailla vietetyt jaksot ovat arvokkaita mahdollisuuksia verkostojen luomisessa. Myös Suomessa syntyvät kontaktit ovat tärkeitä.

Usein puhutaan ”maailmalle” lähtemisestä. Silloin unohtuu helposti se, että koko maailmaa ei voi valloittaa noin vain. Ensin olisi hyvä purkaa ulkomailla työskentelyn pyrkimystä pienempiin ja tarkempiin tavoitteisiin. Ohjaavatko kohdemaasi valintaa luontevasti oma taiteellinen työskentelysi ja sen aihepiirit? Onko sinulla jo verkostoja jossakin maassa?

Työmahdollisuuksien löytäminen ulkomailta edellyttää myös sitä, että osaat kertoa työstäsi. On tärkeää osata tiivistää, mikä oman taiteellisen työskentelyn ydin on. Oman työn esittelyä varten tarvitset myös ajantasaisen portfolion, joka käytännössä useimmiten on verkkosivusto.

Ulkomailla toimiminen edellyttää myös, että ymmärtää kansainvälisen taidemaailman toimintamalleja, jotka usein eroavat paljonkin suomalaisista käytännöistä. Suomalaiselle voi tulla yllätyksenä, miten vahvasti taidemarkkinat eli nykytaiteen ympärillä pyörivä liiketoiminta määrittää koko alaa. Taidekauppa on globaalisti miljardien arvoinen bisnes, jossa on mukana valtavasti erilaisia toimijoita – myös taiteilijoita.

Viisi lähtökohtaa kansainväliseen toimintaan

  • Ole itse aktiivinen
  • Verkostoidu
  • Määritä, mitä haluat saavuttaa kansainvälisellä toiminnalla
  • Opettele kertomaan työstäsi
  • Kartuta tietojasi ja ymmärrystäsi taidemaailman toiminnasta ja käytännöistä

Oman työn esitteleminen

Verkostoitumisessa on kyse kolmesta asiasta: uusiin ihmisiin tutustumisesta, kiinnostuksen herättämisestä ja vastapuolen vakuuttamisesta. Miten saat uuden tuttavuuden – esimerkiksi kuraattorin, galleristin tai rahoituksesta päättävän virkamiehen – vakuutettua siitä, että työsi on kiinnostavaa ja tarkemman perehtymisen arvoinen?

Kuusi vinkkiämme vastapuolen vakuuttamiseen

  • Tiivistä oma viesti.
  • Valmistaudu ja ota selvää vastapuolesta.
  • Räätälöi portfolio ja cv tilanteen mukaan.
  • Pyydä ratkaisua konkreettiseen ongelmaan.
  • Verkostoidu toisiin taiteilijoihin.
  • Hyödynnä sosiaalista mediaa.

Tiivistä oma viesti

Tapaamisessa pitäisi pystyä sanomaan lyhyesti ja ytimekkäästi, mitä olet tekemässä ja millaista yhteistyötä haluat. Mitä vastaat, kun vastapuoli kysyy, mikä työssäsi on kiinnostavaa? Saatko sanottua sen vielä selkeämmin ja innostavammin? Omaa tekemistä voi yrittää tiivistää 30 sekunnin hissipuheeksi.  Käytä ystäviä ja kotijoukkoja testiyleisönä ja sparraajina.

Valmistaudu ja ota selvää vastapuolesta

Ota selvää etukäteen henkilöstä, jota olet menossa tapaamaan. Mistä hän tai hänen edustamansa organisaatio on kiinnostunut? Jos tapaat kuraattoria, ota selvää hänen aikaisemmista näyttelyprojekteistaan. Jos esittelet töitäsi galleristille, selvitä gallerian profiili eli millaisia taiteilijoita se edustaa. Reipas googlaus on paikallaan.

Kun olet tapaamisessa, näytä vastapuolelle, että olet valmistautunut. Se viestii uskottavuudesta. Esimerkiksi näyttelyä suunnittelevalle kuraattorille on tärkeää näyttää, että olet luotettava ja pystyt hoitamaan sovitut asiat aikataulussa.

Kerro myös, mitä olet jo tehnyt projektisi eteen. Oma aktiivisuus ja innostus omasta projektista vakuuttavat. Innostuksella on tapana tarttua.

Mieti, mitä voit tarjota juuri tapaamallesi asiantuntijalle. Koko repertuaaria ei välttämättä kannata lastata asiantuntijan pöydälle, toisinaan on järkevää  esittää valikoitu otos tilanteen mukaan.

Small talk on maailmalla arvossaan eli jutustele sinäkin! Muista myös kysyä tapaamasi henkilön työskentelystä sen sijaan, että puhuisit vain omista projekteistasi.

Rakenna suhdetta eteenpäin kiittämällä tapaamisesta sähköpostitse. Samalla on hyvä tilaisuus toistaa lyhyesti, mitä tapaamisessa sovitte tai lähettää esimerkiksi lupaamiasi lisämateriaaleja.

Cocktailtilaisuudessa tai jossakin muussa sattumalta syntyneen tuttavuuden muistijälkeä voi syventää lähettämällä sähköpostitse tai Facebookissa linkin omaan sähköiseen portfolioon.

Räätälöi portfolio ja cv tilanteen mukaan

Sovittuihin tapaamisiin ei kannata mennä ilman portfoliota, sähköistä tai plärättävää, sillä se on ainoa kätevä keino havainnollistaa omaa työtä. Useimmiten portfolio tarkoittaa nykyisin verkkosivustoa, jota voi esitellä vaikkapa tabletilta. Portfoliotakin voi pyrkiä räätälöimään samalla tavalla kuin cv:tä sen mukaan, kenelle sitä on esittelemässä. CV

Selkeä ja visuaalisesti elegantti portfolio kertovat ammattimaisuudesta ja kunnianhimosta.

Tehokas portfolio

Portfolio – oli se sitten sähköinen tai paperiversio – toimii tehokkaasti kun se on tiivis, informatiivinen ja selkeä. Portfolion on hyvä kuvastaa tyyliltään juuri sinun työskentelyäsi, mutta se voi olla myös rakenteeltaan hyvin yksinkertainen. Tärkeintä on, että katsojalle välittyy seuraavat tiedot tehokkaasti:

  • Mitä olet tehnyt viimeiseksi? Esittele viimeisimmät teoksesi ja kerro niiden perustietojen lisäksi missä ne ovat olleet esillä. Voit myös kertoa lyhyesti teosten teemoista, mutta pitkiä tekstiosuuksia kannattaa välttää.
  • Mitä haluat tehdä tulevaisuudessa? Valitse esiteltäväksi teoksiasi, jotka kertovat erityisesti tämän hetkisestä työsi suunnasta. Jos haluat pitää portfoliossa saatavilla ison määrän teoksia, tee vanhemmille oma osionsa. Teoksia, jotka eivät ole relevantteja tämän hetkiselle työskentelyllesi ei kannata esitellä ainakaan portfolion etusivulla.
  • CV / bio: CV eli ansioluettelo tarkoittaa taiteilijan kohdalla listausta koulutuksesta ja aikaisemmista näyttelyistä, projekteista sekä mahdollisista palkinnoista. CV kannattaa pitää tiiviinä ja selkeänä, vastaten kysymyksiin mitä, missä ja milloin. Bion tarkoitus on tiivistää tämänhetkinen työskentelysi sekä tärkeimmät saavutuksesi muutamaan lauseeseen. Se on lyhyt, tyyliltään esseemuotoinen ja asiallinen, ja kirjoitettu yleensä kolmannessa persoonassa. Vältä biossa vaikeaa kieltä ja kuvailevia lauseita. Kerro muutamalla lauseella koulutuksestasi, tärkeimmistä saavutuksistasi kuten näyttelyistä tai palkinnoista, sekä työskentelystä ja mielenkiinnon kohteista.
  • Miten sinuun saa yhteyden? Ajantasalla olevat yhteystiedot on tärkeätä löytää helposti etenkin nettiportfoliosta. Sähköpostiosoite on helpoin tapa saada kiinni ihmisiä myös muilta aikavyöhykkeiltä.
  • Päivitys: Pidä yllä nettisivujesi tietoja ja muista merkitä uudet näyttelyt myös CVhen.
  • Suunnatessasi portfoliosi kansainvälisille yhteistyötahoille kannattaa tekstien kieleksi valita englanti. Pidempiä osioita, kuten artikkeleita tai projektikuvauksia ei välttämättä tarvitse kääntää, mutta erityisesti netissä omat sekä teostesi perustiedot kannattaa olla saatavilla englanniksi, jotta kuka vain voi tutustua työskentelyysi.

Pyydä ratkaisua konkreettiseen asiaan

Oman idean tai yhteistyöehdotuksen esitteleminen toiselle henkilölle on taitolaji. Liian epämääräisiin tai suureellisiin toiveisiin on vaikea vastata mitään. Onkin tärkeää muotoilla oma esitys ja mahdolliset kysymykset mahdollisimman konkreettisiksi. Samalla pitäisi muistaa, että liian suoria yhteistyöehdotuksia voidaan pitää epäkohteliaana.

Konkreettisen yhteistyön lisäksi tapaamisella on usein muitakin seurauksia: verkostosi laajenevat, ja saat uutta tietoa ja näkökulmia.

Kunnioita tapaamasi henkilön aikatauluja: ole itse ajoissa paikalla ja pidä mielessä, että kohtaamallasi ihmisellä on todennäköisesti kiire ja siksi rajallinen aika tavata sinut. Käytä lyhyt aika hyödyksi, ja jatka yhteydenpitoa myöhemmin sähköpostitse ja puhelimitse.

Verkostoidu toisiin taiteilijoihin

Kansainvälistymisessä auttavat myös suomalaistaiteilijoiden keskinäiset verkostot. Usein toinen taiteilija on jo tehnyt sen, mitä itsekin suunnittelee. Kannustammekin rohkeasti pyytämään neuvoja ja mentorointia toiselta taiteilijalta – ja jakamaan itsekin tietoa.

Hyödynnä sosiaalista mediaa

Erityisesti Instagram on tällä hetkellä monelle taiteilijalle ja taiteen ammattilaiselle tärkeä väline oman työn esittelyssä. Instagramia, Twitteriä ja Facebookia voi käyttää myös verkostoitumiseen.

Galleristin löytäminen

Moni miettii, miten ulkomailta voi löytää oman galleristin. Polkuja galleristin löytämiseen on useita: joskus galleristi näkee taiteilijan teoksia jossain ja ottaa yhteyttä, joskus taas taiteilija suosittelee omalle galleristilleen toista taiteilijaa. Taiteilijan omilla verkostoilla ja aktiivisuudella on kuitenkin jälleen ratkaiseva rooli. 

Taiteilijoiden kokemusten mukaan yhteistyö lähtee silti usein liikkeelle galleristin omasta kiinnostuksesta ja moni sanoo, ettei taiteilijan kannata tyrkyttää itseään galleristille. On parempi, että joku – taiteilija, kuraattori tai muu taiteen ammattilainen – esittelee sinut galleristille.

Taiteilijoita saattavat lähestyä ulkomaiset galleriat, jotka kertovat veloittavansa näyttelystä vuokraa. On hyvä tietää, ettei Suomessa tuttu näyttelyvuokrakäytäntö ole yleinen muualla maailmassa. Vuokraa periviä gallerioita ei pidetä yleisesti uskottavina toimijoina ulkomailla. Monen taiteilijan mielestä on parempi kieltäytyä näistä tarjouksista ja käyttää raha hyödyllisempiin tarkoituksiin.

Galleristi ei välttämättä halua sitoutua heti pitkäaikaiseen yhteistyöhön vaan yhteistyötä kokeillaan ensin yhdellä projektilla, joka onnistuessaan voi saada jatkoa. Joskus suhde galleristiin syvenee hitaasti: se voi alkaa vaikkapa yhteistyöllä taidemessuilla ja jatkua vasta vuosia myöhemmin näyttelyllä.

Kun galleristi löytyy, voi sillä olla suuri merkitys niin talouden kuin taiteellisen työskentelyn kannalta. Hyvä galleristi edustaa ja markkinoi taiteilijaa, mutta myös sparraa ja kuratoi taiteilijan työtä tasavertaisena kumppanina.

Näyttely ulkomailla

Näyttelyprojektin toteuttaminen vaatii monien tässä oppaassa mainittujen asioiden hallitsemista – tai niiden opettelua. Sopivan yhteistyökumppanin löytämiseen tarvitaan ensin aktiivista verkostoitumista ja itse näyttelyn tekeminen vaatii taiteellisen työskentelyn ohella  projektinhallintataitoja. Tässä muutamia muilta taiteilijoilta kuultuja vinkkejä. 

Alkuun verkostoitumisessa

  • Keskittyminen omaan taiteelliseen työskentelyyn on kaiken ydin.
  • Ylläpidä ja rakenna verkostoja. Moni sanoo, ettei oman työn tyrkyttäminen toimi, vaan yhteistyötilaisuudet tulevat usein niin, että joku esittelee taiteilijan toiselle. Se joku voi olla taiteilija, kuraattori tai joku muu taiteen ammattilainen.
  • Opettele puhumaan työstäsi. Ole valmis esittelemään teoksiasi, jos joku kysyy työskentelystäsi.
  • Hakeudu residenssiin tai opiskelemaan ulkomaille. Pitkäaikainen oleskelu ulkomailla tuo verkostoja, jotka kantavat myöhemminkin.
  • Laita pystyyn hyvät ja nykyaikaiset verkkosivut, joiden kautta sinut saa helposti kiinni.
  • Kaikkien ei tarvitse olla sosiaalisessa mediassa, mutta jos se tuntuu luontevalta kanavalta, käytä sitä! Instagram on helppo tapa esitellä omaa työtä.

Näyttelyprojektin hallitseminen

  • Kun saat yhteistyökutsun, ota selvää sen puitteista – kuten budjetista – ja mieti, millaiset työskentelymahdollisuudet näyttelyprojekti tarjoaa. Joskus pieni projekti voi viedä eteenpäin paremmin ja antaa sinulle itsellesi enemmän kuin esimerkiksi jokin suuri ryhmänäyttely. Toisaalta maineikkaiden ja vahvojen toimijoiden nimet painavat ansioluettelossa, mikä auttaa sinua taas eteenpäin.
  • Tee aina sopimus. Sovi, mitkä asiat kuuluvat sinulle ja mitkä näyttelynjärjestäjälle.
  • Pidä kiinni sovituista asioista – myös aikatauluista – ja pyri olemaan itse hyvä yhteistyökumppani.
  • Sovi näyttelynjärjestäjän kanssa, millaista markkinointia ja viestintää järjestäjä tekee näyttelylle. Ole mukana pohtimassa, miten ja mitä näyttelystä viestitään.
  • Viesti myös itse näyttelystäsi. Käytä hyväksi etenkin sosiaalista mediaa.
  • Jos hoidat teoskuljetuksia ja muita käytännön asioita, kysy vinkkejä muilta tutuilta taiteilijoilta kuljetusyrityksistä ja muista toimijoista. Pyydä tarjoukset useammalta toimijalta.
  • Varaa verkostoitumiseen paikan päällä riittävästi aikaa, jotta pystyt onnistumaan projektissasi parhaalla mahdollisella tavalla. Vieraassa ympäristössä ja vieraalla kielellä toimiminen vie enemmän aikaa kuin kotimaassa.
  • Perusta toiminimi ja hanki kirjanpitäjä, kun toimintasi kasvaa sellaiseksi, ettet enää itse pärjää kuittirumban kanssa. Aikaa säästyy itse työskentelyyn.

Sopimukset

Kaikesta yhteistyöstä on hyvä laatia aina kirjallinen sopimus – kun esimerkiksi asetat teoksia nähtäväksi näyttelyyn, myyt teoksiasi tai teet tilausteoksen. Kirjallinen sopimus kannattaa tehdä silloinkin, kun yhteistyössä ei liiku suoraan rahaa. 

Kirjallisesta sopimuksesta on helppo tarkistaa asiat mahdollisten epäselvyyksien ilmetessä.

Sopimukseen kannattaa kirjata mahdollisimman tarkasti, miten vastuut jakautuvat sopijapuolten kesken. Kirjallisen sopimuksen muoto on vapaa eli voit itse toisen osapuolen kanssa päättää, mitä asioita sopimukseen merkitään. Asioista voi myös sopia sähköpostiviestissä – silloinkin on helppo jälkeenpäin tarkistaa, mitä kenenkin piti tehdä.

Sopimuksessa on hyvä mainita myös, minkä maan sopimuslainsäädäntöä osapuolet noudattavat ja mikä on mahdollinen oikeustoimipaikka (kaupunki ja maa).

Sovi ainakin seuraavista asioista:
•    näyttelyteokset
•    näyttelyn ajankohta ja paikka
•    välitysprovisio
•    näyttelytilan vuokra
•    kuka tiedottaa näyttelystä, miten ja missä kanavissa
•    kuka vakuuttaa teokset
•    kuka huolehtii kuljetuksista näyttelypaikalle ja sieltä pois sekä näihin liittyvistä järjestelyistä ja kustannuksista
•    kuka vastaa näyttelyn ripustuksesta / installoinnista / ylläpidosta / yleisistä järjestelyistä
•    kuka vastaa näyttelyn purkamisesta ja siihen liittyvistä kustannuksista
•    kuinka myynti ja muu rahaliikenne on järjestetty
•    peruutusehdot
•    tekijänoikeudet – kuinka esimerkiksi teoskuvia saa käyttää tiedotuksessa ja markkinoinnissa; saako teoksia kuvata?

Budjetointi

Ulkomailla tehtävissä projekteissa syntyy kuluja prosessin varrella jo ennen lähtöä, matkalla ollessa, sieltä palatessa ja vielä paluun jälkeenkin. Melkein aina tulee myös kuluja, joita ei ole osannut ennakoida. 

Tee projektillesi rahoitussuunnitelma, johon kirjaat kaikki mahdolliset menot ja sen, kuka mistäkin kustannuksesta vastaa. Kun rahoitussuunnitelman tekee kerralla huolellisesti, sitä on helppo myöhemmin muokata esimerkiksi rahoitushakemuksia varten.

Kustannukset riippuvat muun muassa siitä, palaavatko teokset Suomeen vai myydäänkö ne tai osa niistä perillä.

Budjetoi:

I Kuljetus
•    Kuljetukset kotimaassa
•    Kuljetukset Suomesta näyttelymaahan ja takaisin
•    Kuljetukset näyttelymaassa
•    Pakkauskulut
•    Purkaminen
•    Vakuutukset
•    Tullaus

II Ripustus
•    Ripustus- tai installointikulut (tilasta, teoksesta ja yhteistyökumppanista riippuen erilaisia valo-, tekniikka- ja rakennuskuluja)
•    Näyttelyn purkamisesta aiheutuneet kulut.

III Näytteilleasettajan kulut
•    Galleristin / näytteilleasettajan perimä vuokra (tiedosta kuitenkin, että ulkomailla toiminnaltaan uskottavat galleristit eivät peri vuokraa!)
•    Galleristin / näytteilleasettajan myyntiprovisio
•    Myynnistä aiheutuneet muut kulut (esim. laskutus- ja käsittelykulut)

IV Tiedotus
•    Näyttelyesitteet, käyntikortit, julisteet
•    Tiedottaminen ja käännöskulut: esim. Facebook-markkinointia tai ilmoitukset paikallislehdessä

IV Matkat ja majoitus

•    Omat matkat edestakaisin
•    Majoituskulut
•    Päivittäismenot
•    Paikallisten palveluiden käyttö (esim. tullauksessa avustaminen)

V Yllätykset – aina sattuu ja tapahtuu!

Säilytä kaikki kuitit ja tositteet huolellisesti kirjanpitoa ja verottajaa varten. Niistä on hyötyä myös itsellesi, kun suunnittelet seuraavaa matkaa. Jos olet saanut matkaasi varten apurahaa, tarvitset tositteita myös tehdessäsi selvitystä sen käytöstä.

Rahti ja tullaus

Pienetkin teoskuljetukset kannattaa kilpailuttaa. Mitä aiemmin lähetät työsi matkaan, sen halvempaa kuljettaminen usein on.

Mieti etukäteen tarvitsetko kokonaisen auton vai voiko teoksesi kuljettaa muiden taiteilijoiden teosten kanssa tai kappaletavarana. Jos käytetään taide- tai muuta erikoiskuljetusta, ilman että kuormaa puretaan välillä, ei teoksia tarvitse pakata yhtä hyvin kuin kappaletavarana lähetettäessä.

Kappaletavara on paras lähettää lujassa puisessa laatikossa hyvin pakattuna. Kuljetustavalla on vaikutus myös vakuutusmaksuun. Jotkut erikoiskuljetusliikkeet keräävät teoksia useilta tekijöiltä Suomesta ja vievät niitä sitten useisiin paikkoihin Euroopassa. Tällaista kannattaa kysyä taidekuljetusliikkeiltä. Kuljetusjärjestelyissä kannattaa käyttää apunaan asiantuntijaa, esim. huolintaliikettä, joka pystyy kertomaan eri kuljetusmuotojen hinnoista ja vaatimuksista sekä hoitamaan mahdollisesti tarvittavan tullauksen.

Euroopan yhteisö on tulliunioni, joten sen sisällä ei teoksia tarvitse tullata. EU:n ulkopuolelle teoksia vietäessä on tärkeää tietää, palaavatko ne Suomeen vai jäävätkö ne näyttelymaahan (esimerkiksi myydään). Tullausta tarvittaessa kannattaa tukeutua huolintaliikkeen apuun. Tullimääräykset ja -käytännöt vaihtelevat suuresti maittain ja tullaus voi joissain maissa viedä huomattavan pitkän ajan.

Taide-esineiden näyttelyviennissä erittäin käyttökelpoinen apu on kansainvälinen ATA Carnet -tulliasiakirja. Sen turvin voit väliaikaisesti viedä k.o. tulliyleissopimukseen liittyneisiin maihin näyttelytavaroita, ammatinharjoittamisvälineitä ja kaupallisia tavaranäytteitä. Suomen Taiteilijaseuran jäsenjärjestöihin kuuluvat taiteilijat voivat hankkia ATA Carnetin seuran kautta jäsenhintaan. Mikäli teoksia sitten myydäänkin, pitää ATA Carnetin ”avata” ja maksaa myyntimaan tullit ja verot. Tässä saa neuvoja ja apua kauppakamarilta tai huolintaliikkeeltä.

Mikäli taideteoksia viedään kerralla kokonainen autokuorma, käytetään Carnet TIRiä, jonka kuljetusliike hankkii.

Suomen Taiteilijaseuran jäsenjärjestöihin kuuluvat taiteilijat voivat hankkia ATA Carnetin seuran kautta jäsenhintaan.

•  Lisätietoa tullin sivuilla
•  Kauppakamarin ohjeistus ATA Carnetin käytöstä

Myynti

Taideteosten myynnistä vastaa ulkomaisen näyttelyprojektin yhteydessä useimmiten yhteistyökumppanisi: galleria tai muu näyttelyjärjestäjä. Nämä ohjeet auttavat hahmottamaan, mitä kaikkia asioita teosmyyntiin kuuluu. Teoksia myytäessä on sinun sovittava myyntikäytännöistä etukäteen yhteistyökumppanisi kanssa, kuinka teoksia myydään, kuka myynnistä vastaa, miten myyntitulot jaetaan sekä miten ja milloin myyntitulot tuloutetaan sinulle.

 

Myynti laskulla

Suositeltavin tapa myydä on laskulla. Laskulomake on hyvä laatia jo ennakkoon. Laskun voi printata paikan päällä, mutta sen voi lähettää ostajalle myös sähköpostitse.

Laskulomakkeessa on oltava ainakin nämä tiedot:

A.    Maksun saajan tiedot

  •  Maksun saajan nimi
  • Maksun saajan osoite, puhelinnumero ja sähköpostiosoite
  • Maksun saajan pankin BIC-tunnus ja IBAN-tilinumero
  • Maksun saajan Y-tunnus – ulkomaisissa laskuissa kansainvälisessä muodossa, esim. 1234567-8 = FI12345678

B.    Maksajan tiedot

  •  Maksajan nimi
  • Maksajan osoite, puhelinnumero ja sähköpostiosoite
  • Maksajan Y-tunnus, erityisesti jos ostaja on toisesta EU-maasta ja hänellä on omassa maassaan Y-tunnus

C.    Teoksen tiedot

  • Yksilöity tieto kaupan kohteesta (taiteilijan nimi, teoksen nimi, valmistusvuosi, tekniikka/materiaali, mitat, hinta)

Vinkkejä myyntiin

I Hinta

  • Päätä teoksen hinta ja varaudu perustelemaan se. Asiakkaat pyytävät usein alennusta, mikä on hyvä ottaa huomioon jo hinnoittelua tehdessä. Mieti, onko mahdollinen alennus prosentteja vai joku tietty rahasumma.

II Kuljetus

  • Sovi myynnin yhteydessä teoksen kuljetuksesta ja maksaako ostaja kuljetuskustannukset.
  • Selvittele mahdollisuuksien mukaan jo etukäteen eri kuljetusvaihtoehtoja ja niiden hintoja.

III Aitoustodistus

  • Anna aitoustodistus teoksen mukaan.

IV Kuitti tai lasku

  • Jos myyt käteisellä, tee kuitti. Kuitista on löydyttävä tiedot: maksettu käteisellä (summa), milloin, missä ja kuka myy. Muista ottaa kuitista kopio myös itsellesi.
  • Jos myyt laskulla, kirjoita ostajalle lasku.

Verotus

Suomessa verovelvollisena olevan taiteilijan, jonka liikevaihto, eli teosmyyntitulot ovat kalenterivuoden aikana vähintään 10.000 euroa, tulee rekisteröityä arvonlisäverovelvolliseksi ja maksaa teosmyynnistään arvonlisävero. Eri taideteoksilla on erilaiset arvonlisäverokannat. Maalausten, grafiikan, veistosten (valosmäärä enintään 8) ja valokuvien (editio enintään 30 kpl) ja uniikkien videoinstallaatioiden arvonlisävero on 10 %, mutta mediataiteen ja muiden taideteosten alv on 24 %.

 

Verotus EU:n sisällä

I Teos Suomessa, myydään EU:n alueelle

Silloin, kun taideteos myydään Suomessa EU:n alueelta kotoisin olevalle kuluttajalle, sovelletaan Suomen arvonlisäverokantaa. Jos esimerkiksi tamperelaisessa galleriassa oleva teos myydään italialaiselle kuluttajalle, arvonlisävero on kymmenen prosenttia.

II Myyjä ja ostaja arvonlisäverovelvollisia EU:n alueella

Silloin, kun sekä myyjä että ostaja ovat molemmat arvonlisäverovelvollisia elinkeinonharjoittajia EU:ssa, myynti on verotonta. Jos siis myyt teoksen toisessa EU-maassa olevalle, joka on omassa maassaan ALV-rekisterissä, on kyseessä yhteisömyynti, ja arvonlisävero on 0. Esimerkiksi jos tamperelainen taiteilija toiminimenä myy teoksensa italialaiselle galleristille, arvonlisäveroa ei tarvitse maksaa. Merkitse laskuun: oma Y-tunnuksesi, ostajan Y-tunnus, sekä teksti: Intracommunity sale, VAT 0%. Voit tarkistaa ostajan ALV-tunnuksen voimassaolon täältä.

III Teos on ulkomailla, ostaja EU:n alueella

Jos Suomessa alv-rekisteröity taiteilija myy teoksen EU-kansalaiselle, jolla ei ole alv-tunnusta, on myynnin arvonlisävero sama kuin Suomessa myytäessä, eli 10% tai 24% riippumatta siitä missä maassa myynti tapahtuu. Ulkomaiset toimijat soveltavat kyseisen maan arvonlisäverokantaa. Esimerkiksi italialaisessa galleriassa myytävänä olevan taideteoksen arvonlisävero määräytyy Italian verolainsäädännön mukaan. Jos kaupan molemmat osapuolet ovat arvonlisäverollisia elinkeinonharjoittajia, arvonlisäveroa ei peritä.

EU:n ulkopuolella

I Teos Suomessa, myydään EU:n ulkopuolelle

Kun teos myydään EU:n ulkopuolella olevalle, on kyseessä vienti yhteisön ulkopuolelle, ja arvonlisävero 0%. Laskuun voi merkitä: VAT0%, export outside EU. Tällöin on kuitenkin muistettava varautua vastaanottomaan tullimaksuihin. Tavallisesti on tehtävä myös vientitavaran tulliselvitys. Lisätietoja ja ohjeita löytyy Suomen tullin verkkosivuilta.

II Teos EU:n ulkopuolella, myydään EUn: ulkopuolelle

Arvonlisävero vaihtelee eri maissa EU:n ulkopuolella. Joissain valtioissa arvonlisäveroa ei kerätä. Useimmilla mailla on kuitenkin olemassa jokin vastaava järjestelmä, joka täytyy selvittää paikallisilta viranomaisilta. Esimerkiksi Yhdysvalloissa kerätään osavaltiokohtaista myyntiveroa, jonka suuruuden saa selville paikallisilta viranomaisilta.

Linkkejä:

Kansainvälinen kauppa, verotus

Arvonlisäverokannat EU-maissa

Vientitavaran tulliselvitys yksityishenkilöille

Vientitavaran tulliselvitys yrityksille

Väliaikainen vienti, ATA-carnet

Vakuutukset

Vahinkoihin on järkevää varautua vakuutuksella. Jos vastuu vakuuttamisesta on vaikka vain osittain itselläsi, hoida vakuutus kuntoon etukäteen. Vahinkoja tapahtuu eniten kuljetuksessa, pakkaamisessa, purkamisessa ja paikoilleen asettamisessa.
Jo ennen kuin pyydät tarjouksia vakuutusyhtiöiltä, mieti:

•    Mitä haluat vakuuttaa?
•    Mikä on teostesi vakuutusarvo?
•    Kenen vastuulla teosten vakuuttaminen missäkin vaiheessa on – sinun vai esimerkiksi gallerian?

Kun asioit vakuutusyhtiön kanssa, kysy ainakin:

•    Mitä vakuutus kattaa – mitä vakuutus korvaa ja mitä se ei korvaa?
•    Millaiset ovat vakuutusehdot?

Pyydä tarjoukset useammasta vakuutusyhtiöstä!

Konkreettiset kysymykset auttavat vakuutusyhtiötä hahmottamaan, mistä on kyse ja mitä ne voivat sinulle tarjota. Jos sinulle suositellaan esimerkiksi tavarankuljetusvakuutusta, kysy mitä se pitää sisällään. Tavallisesti se kattaa vain kuljetuksen aikana tapahtuneet vahingot, ei vaikkapa pakkausvaiheessa syntyneitä vahinkoja. Vakuutussopimuksen ehdot kannattaa lukea tarkasti.

Residenssit ja apurahat

Taiteilijaresidenssit tarjoavat ainutlaatuisen mahdollisuuden kansainvälisten verkostojen rakentamiseen ja oman taiteellisen työskentelyn kehittämiseen kansainvälisessä ympäristössä. Moni taiteilija kertoo pitävänsä residenssijaksoja ratkaisevassa asemassa kansainvälisessä työskentelyssä.

Etsi omaan taiteelliseen työskentelyysi sopivia residenssejä esimerkiksi kansainvälisen Res Artis -residenssiverkoston sivustolta tai Suomen Taiteilijaseuran ateljeesäätiön ylläpitämältä Artinres.fi-residenssisivustolta.

Res Artis

Artinres.fi

 

Apurahat

Apurahat ovat edelleen suomalaistaiteilijoille ehkä tärkein tapa rahoittaa toimintaa ja projekteja ulkomailla. Merkittävimmät taiteilijoiden kansainvälisen toiminnan tukijat ovat Taiteen edistämiskeskus ja Frame. Taike myöntää taiteilijoiden kansainväliseen toimintaan kohde- ja matka-apurahoja sekä residenssiavustuksia. Frame myöntää projekti- ja matka-apurahoja ulkomailla toteuttaviin hankkeisiin.

Suurimmat säätiöt, kuten Suomen Kulttuurirahasto, Alfred Kordelinin säätiö ja Koneen Säätiö ovat useimmille tuttuja, mutta rahoittajatahoja etsiessä kannattaa katsoa myös, mahtuisiko oma projekti kenties muiden säätiöiden hakukriteereihin.

Aurora-apurahatietokantaan on listattu sekä koti- että ulkomaisia toimijoita, joiden rahoitusta suomalaisten tai Suomessa asuvien on mahdollista hakea. Sarana-säätiöpalvelu on myös hyvä tietolähde.

Aurora-tietokanta

Säätiöpalvelu

Nordisk Kulturfond

Norden

Pilvi Takala: Anna muiden löytää sinut helposti

Pilvi Takalalle ulkomailla vietetyt residenssijaksot ovat vaikuttaneet merkittävästi kansainvälisen uran rakentamiseen.

Timo Wright: Paikalliset auttavat onnistumaan

Unknown Cargo toteutti uniikin näyttelyideansa Tukholmassa ja Kööpenhaminassa. Projektin onnistumisessa auttoivat kaupunkinsa hyvin tuntevat paikalliset kontaktit.

Antti Laitinen: Residensseissä syntyy verkostoja

Antti Laitinen sanoo, ettei ole itse aktiivisesti pyrkinyt verkostoitumaan vaan kansainväliset suhteet ovat suurimmaksi osaksi syntyneet kuin itsestään.

Essi Kausalainen: Uteliaisuus avaa näkökulmia

Performanssitaiteilija Essi Kausalaisen mielestä utelias asenne on avain ulkomailla verkostoitumiseen.

Hans Rosenström: Suhteet on rakennettava itse

Lontoossa asuvan ja työskentelevän Hans Rosenströmin neuvo ulkomailta galleriaa etsivälle on olla niin aktiivinen kuin mahdollista kyseisen maan tai kaupungin taidekentällä.

Jaakko Mattila: Nettisaitti ja Instagram tuovat taiteilijalle kyselyitä

Jaakko Mattilan työskentely ulkomailla lähti käyntiin Lontoon Underwood Streetiltä, jossa hän piti opiskeluaikanaan ensimmäisen ryhmänäyttelynsä.

Kaarina Kaikkonen: Teoskuvat netissä tuovat töitä

Kaarina Kaikkonen ei ole itse sosiaalisessa mediassa, mutta moni työtilaisuus on tullut eteen, kun joku on nähnyt hänen teoskuviaan internetissä.

Nastja Säde Rönkkö: Tärkeintä on oma aktiivisuus ja halu tehdä

Nastja Säde Rönkölle olennaista kansainvälisen uran rakentamisessa on ollut ymmärtää, että kukaan ei tule kotoa hakemaan.