13/09/2017

Uutiset

Riikka Kuoppala Göteborgin nykytaiteen biennaalissa

Riikka Kuoppalan videoinstallaatio And That’s All I Remember (2015) on mukana 9. Göteborgin kansainvälisessä taidebiennaalissa WheredoIendandyoubegin – On Secularity.

Göteborgin biennaalin kuraattori, belgialaisen M HKA-museon kuraattori Nav Haq oli Framen ja Benelux-instituutin asiantuntijavieraana Helsingissä loppuvuodesta 2016. Vierailun yhteydessä Haq tapasi Kuoppalan ja myöhemmin taiteilija sai kutsun biennaaliin.

”Näyttelyn teema – sekulaarisuus ja sen merkitys yhteiskunnan arvojen määrittelyssä – on todella ajankohtainen. Teoksissa aihetta lähestytään laajasti eri näkökulmista ja ne käsittelevät esimerkiksi Ruotsin aseteollisuuden vaikutusta pakolaiskriisiin tai seksuaalisuuden, sukupuolen ja kansalaisuuden suhteita”, kommentoi Kuoppala biennaalin teemoja.

And That’s All I Remember -installaatio paikantuu 1950-luvun Namibiaan

Kuoppala tutkii teoksissaan usein muistia ja henkilökohtaista kerrontaa osana laajempia historiallisia tapahtumia. And That’s All I Remember -installaatio paikantuu 1950-luvun Namibiaan, jossa Kuoppalan isovanhemmat toimivat kristittyinä lähetyssaarnaajina. Saksalaisten ja suomalaisten lähetyssaarnaajien 1800-luvulla alkaneen toiminnan seurauksena suurin osa namibialaisista kuuluu edelleen evankelis-luterilaiseen kirkkoon.

Kuoppalan teoksessa kuusi namibialaista kertoo hänen isoäitinsä Eila Plathan-Saarisen, nuoren lääkärin, äkillisestä menehtymisestä vuonna 1954. ”Henkilökohtaisesti on todella mielenkiintoista esittää suomalaisia lähetyssaarnaajia käsittelevä teokseni Ruotsissa, mistä kristinusko on aikoinaan tuotu Suomeen, ja pohtia lähetystyön merkitystä kolonisaation historiassa”, toteaa Kuoppala.

9. Göteborgin biennaali on avoinna 19. marraskuuta 2017 saakka.

 

Kuva: Riikka Kuoppala: And That Is All I Remember (2015), kaksikanavainen videoinstallaatio, 17 min.
Tuotanto: Le Fresnoy – Studio national des arts contemporains
Tuotantotuki: AVEK, Oskar Öflundin säätiö
Frame on tukenut apurahalla Kuoppalan osallistumista biennaaliin

Teksti: Laura Boxberg