Tervetuloa kuuntelemaan kuraattori Natasha Ginwalan luentoa ja aiheeseen liittyvää keskustelua keskiviikkona 18. huhtikuuta klo 17-18.30 Helsingin taidemuseo HAMiin (Eteläinen Rautatiekatu 8).
Luennollaan Ginwala käsittelee kahta viimeisintä projektiaan: taiteellisten prosessien kautta oikeudellisen edustamisen ja todistajuuden kysymyksiä käsittelevää Polyphonic Worlds: Justice as Medium -näyttelyä (2017) sekä epäjärjestyksen synnyttämien poliittisten mahdollisuuksien ja taiteen risteymiin keskittyvää Riots: Slow Cancellation of the Future -näyttelyä (2018).
Ginwala avaa kuratoriaalisia strategioitaan kestävyyteen, kollektiivisuuteen ja jatkuvuuteen liittyen, lainaten yhdysvaltalaista kirjailijan ja ihmisoikeusaktivistin Audre Lorden ajatusta “vallankumous ei ole yksittäinen tapahtuma”.
Luento on osa Frame Contemporary Art Finlandin Curating in Context -keskustelusarjaa. Tapahtumat järjestetään englanniksi ja ovat kaikille avoimia.
Ginwala vierailee Helsingissä Framen vieraana, ja on Venetsian 58. taidebiennaalin Suomen paviljongin näyttelyn valintaraadin jäsen. Luento järjestetään yhteistyössä Helsingin taidemuseo HAMin kanssa. Facebook-tapahtuman löydät täältä.
Natasha Ginwala on kuraattori ja kirjoittaja. Hän vastasi Contour Biennale 8, Polyphonic Worlds: Justice as Medium’ -näyttelyn kuratoinnista sekä toimi kuratoriaalisena neuvonantajana documenta 14 -nykytaidenäyttelyssä vuonna 2017. Muihin viimeaikaisiin projekteihin kuuluu Berliinin Hamburger Bahnhof – museon “Hello World. Revising a Collection” -viitekehykseen tuotettu ‘Arrival, Incision. Indian Modernism as Peripatetic Itinerary’ (2018), Berliinin ja Stuttgartin ifa Galleryn ‘Riots: Slow Cancellation of the Future’ (2018), Venetsian 56. taidebiennaalin ‘My East is Your West’ (2015), sekä e-fluxin New Yorkissa ‘Corruption: Everybody Knows…’ (2015).
Ginwala oli 8. Berliinin nykytaidebiennaalin taiteellisen tiimin jäsen vuonna 2014, ja on osallistunut The Museum of Rhythmin kuratoimiseen Taipein biennaalissa 2012 sekä Łódźin Muzeum Sztukissa 2016–17. Vuosina 2013–2015 hän johti yhdessä Vivian Ziherlin kanssa moniosaista “Landings”-projektia. Ginwala on kirjoittanut nykytaiteesta ja visuaalisesta kulttuurista useisiin julkaisuihin.
Kuva: Natasha Ginwala ”Riots: Slow Cancellation of the Future”, ifa-Galerie Berlin, 2018, ifa-Galerie Berlin, valokuva: Wataru Murakami