16/08/2013

Uutiset

Kävijöiden kysymyksiä Venetsian Suomi-paviljongeissa: Onko taiteilijalla puunkaatolupaa?

IMG_0163

Suomen Falling Trees -näyttely avautui yleisölle kesäkuussa, ja kesän aikana Venetsian taidebiennaaliin on virrannut taideturisteja ympäri maailmaa. Pohjoismaisessa paviljongissa ja Suomen Alvar Aalto -paviljongissa työskentelee yhteensä neljä näyttelyvalvojaa, jotka paitsi valvovat teosten turvallisuutta, myös pääsevät keskustelemaan näyttelykävijöiden kanssa ja vastaaman yleisön kysymyksiin. Yleisö on jättänyt myös ahkerasti kommentteja paviljongeissa oleviin vieraskirjoihin. Kahden paviljongin näyttelyvalvojien työtä koordinoiva Suvi Tirronen kertoo, että yleisössä kysymyksiä ovat herättäneet erityisesti teosten toteutuksen salat.

Terike Haapojan Pohjoismaisen paviljongin näyttely on herättänyt yleisössä erityisesti teosten tekniseen toteutukseen liittyviä kysymyksiä, Tirronen kertoo. Pohjoismaisessa paviljongissa nähdään koko näyttelyn ajan eläviä kasveja sekä kuullaan maatuvan maa-aineksen hengittävän ja puiden kommunikoivan viheltämällä. Ihmetystä on herättänyt esimerkiksi se, miten Inhale/Exhale-teoksessa maatuvan maa-aineksen ”hengityksen” tai Dialogue-teoksen puiden kommunikoinnin äänet on käytännössä toteutettu. Kysymyksiä on tullut myös siitä, mitä kasveja teokseen on valittu mukaan – miksi taiteilija on tuonut paviljonkiin limoviikunoita ja orkideoita, vaikka niitä ei Suomessa kasva?

Antti Laitisen koivuhaloista uudelleen kootut Tree Reconstruction -teoksen puut ovat herättäneet ihastusta, mutta myös kysymyksiä. Onko taiteilijalla ollut varmasti lupa kaataa puita? Entä miten puut on saatu kuljetettua Suomesta Venetsiaan?

Tirronen kertoo, että Laitisen työt avautuvat kunnolla usein vasta vieraiden saatua selville teosten valmistumisen tarinan. Laitisen Forest Square näyttäytyy usein uudessa valossa katsojille heidän nähtyään videon, jossa seurataan Antin työskentelyä ennen lopullisen valokuvateoksen kuvien ottamista, kertoo Tirronen. Yhteen valokuvateokseen on tallennettu Laitisen pitkä projekti, jonka aikana hän poisti aarin metsäalueelta Somerolla kaiken kasvillisuuden. Tämän jälkeen hän erotteli alueen metsäaineksen puun rungoista pienempiin sammaliin ja valokuvasi tuloksen teollisuushallissa. Lopullinen teos koostuu kolmesta valokuvasta.

Venetsian taidebiennaali jatkuu 24. marraskuuta asti.