07/06/2017

Uutiset

Suomen näyttelylle ennennäkemätön kansainvälinen mediahuomio

Kansainvälinen media on huomioinut laajalti Venetsian biennaalin Suomen The Aalto Natives -näyttelyn. Johtava taidejulkaisu kuuluva Frieze nosti Suomen paviljongin heti avajaisviiikolla biennaalin parhaiden joukkoon kuvaillen näyttelyä omalaatuiseksi ja räväkäksi.

Online-taidejulkaisu Artnet puolestaan sisällytti Suomen viiteen voittoisaan paviljonkiin ”Do not miss it” -saatesanoin. Brittiläisen The Observer -sanomalehden kriitikko Laura Cummings esitteli jutussaan The Aalto Nativesin Saksan, Ison-Britannian ja Yhdysvaltojen kanssa.

Suomen paviljonki Venetsian biennaalissa ei ole  koskaan aikaisemmin saanut yhtä laajaa ja myönteistä mediahuomiota kuin The Aalto Natives. ”Median kiinnostusta selittää minusta kolme asiaa”, kommentoi Framen viestintäpäällikkö Heljä Franssila.

”Ensinnäkin teos onnistuu käsittelemään ajankohtaisia teemoja – muun muassa nationalismia ja ksenofobiaa – roisilla ja tuoreella tavalla. Toiseksi installaation tuotantoryhmä oli kansainvälinen: teosta tuotettiin Yhdysvalloissa, Hollannissa, Italiassa ja Suomessa. Kaikki tahot toivat mukanaan omat verkostonsa, joiden avulla sana tulevasta teoksesta ehti kiiriä pitkälle jo ennen biennaalin avajaisviikkoa.”

”Kolmanneksi suuri kiitos kuuluu lontoolaiselle viestintätoimistollemme sitkeästä ennakkotyöstä. Toimisto herätteli onnistuneesti toimittajien kiinnostuksen tulla katsomaan Suomen  paviljonkia. Teos puhui kyllä puolestaan sen jälkeen, kun journalisti oli astunut ovesta sisään”.

Juttuja Saksasta ja Yhdysvalloista Australiaan ja Hollantiin

Friezen, Observerin ja Artnetin lisäksi Suomen paviljonki on huomioitu lukuisissa muissa kansainvälisissä medioissa. Tässä muutamia:

Die Welt (13.5.2017) nostaa Venetsian biennaalin Suomen näyttelyn otsikolla Spassfaktor: “Erkka Nissinen ja Nathaniel Mellors lavastavat absurdin teatterin menneisyydestä saapuneilla hahmoilla”

Huffington Postin (11.5.2017)  Natalie Hegert  listaa Suomen paviljongin jutussaan “Get to know the artists of the Must-See National Pavilions” Nathaniel Mellorsin kommentin kera.

Financial Timesin How To Spend It -lifestyle-liite mainitsee Suomen paviljongin Nicholas Serota -paviljongin, Islannin paviljongin ja Damien Hirst -näyttelyn ohella (8.5.2017).

Yksi Australian johtavista päivälehdistä, Sydney Morning Herald, antaa aplodit Suomen paviljongille muuten varsin kriittisessä biennaaliarviossaan (20.5.2017)

Hollantilainen verkkosivusto ja sanomalehti NRC.nl listaa Suomen paviljogin Giardinin toiseksi Top-5-listallaan Saksan, Sveitsin, Ranskan ja Itävallan ohella (18.5.2017).

 

Teksti: Laura Boxberg Kuva: Ugo Carmeni / Frame