Työhuoneella on juttusarja, jossa vierailemme kansainvälisesti työskentelevien taiteilijoiden työhuoneilla ja tutustumme heidän taiteelliseen praktiikkaansa.
Harakan saari näyttäytyy syksyisessä juhlapuvussaan lokakuisessa auringonpaisteessa. Historiallisen saaren maamerkkinä on käsityöläisten sekä ammattitaiteilijoiden työhuone- ja kokoustiloiksi muutettu päärakennus, joka on vanha puolustusvoimien kemiallinen koelaitos. Siellä sijaitsee myös kuvataiteilija, tutkija ja opettaja Annette Arlanderin työhuone.
Esittele työhuonettasi. Mitä kaikkea täällä on? Kuinka paljon vietät täällä aikaa?
”Harakan saarelle täytyy kulkea veneellä Kaivopuiston rannasta, joten tämä on aivan omanlaatuisensa ympäristö työhuoneelle. Pienellä veneellä kulkeminen tuo oman hankaluutensa työskentelyyn, eivätkä kaikki kuvataiteilijat pysty pitämään työhuonetta tällaisessa paikassa.
Taiteilijoiden perustama Harakka ry alkoi järjestää saarella taiteellista toimintaa ensimmäisen kerran vuonna 1989. Itse olen työskennellyt täällä vuodesta 1997 lähtien, ja paikka on minulle tärkeä.
Aikaisempaan verrattuna työskentelen Harakassa nykyisin melko vähän – en edes joka viikko juuri nyt, mutta työhuone on minulle merkityksellinen ja hyvä. Tällä hetkellä työskentelen taiteellisen tutkimuksen professorina Kuvataideakatemiassa. Olen opettanut aina, oikeastaan vuodesta 2001, kuvataiteen tekemisen rinnalla.
Säilytän työhuoneella videoarkistoani ja työpäiväkirjojani. Täällä on tietokone ja näyttöjä, joita olen käyttänyt videoteosteni käsittelemisessä. Editoin videoita nykyään myös kotonani. Täällä käytän seinätilaa hyväkseni videoprojisointien testailuun. ”
Kerro taiteellisesta praktiikastasi.
”Työskentelen yleensä ajallisesti pitkien mutta muuten yksinkertaisten videoprojektien parissa. Monissa teoksissani esiinnyn kameralle maisemassa eli esityksellistän maisemaa.
Olen tehnyt tätä monia vuosia ja jatkan samaa edelleen, erilaisina variaatioina. Kutsun kuvaamistapaani karkeaksi time lapse -kuvaamiseksi. Tällä tavalla voin esimerkiksi kuvata videolle pätkiä täsmälleen samasta paikasta vuoden ajan joka viikko, tai jonkun periodin, vaikka joka päivä. Asetan kameran jalustalleen toimimaan todistajan roolissa, kun astun kuvaan.
Kuvasin Harakan saarta Animal Years -nimiseen videosarjaan 12 vuoden ajan. Sarja on myös editoitu täällä. Animal Years -nimi tulee kiinalaisesta kalenterista, joissa vuodet on nimetty eläinten mukaan ja vaihtuvat 12 vuoden syklinä. Esiinnyn videosarjassa kameralle eri puolilla Harakan saarta. Tuolla hyllyllä on pino erivärisiä huiveja, joita käytin esiintymisasuina eri vuosina.
Olen kuvannut paljon myös ulkomailla, kuten nyt viimeksi pienen Body on the rocks –teoksen, jossa istun rantakalliolla Falmouthissa. Suurin työ on löytää paikka. Ennen kuvaamisen aloittamista kävelen paljon, ihmettelen, etsin ja sitten vasta päätän, mitä teen ja missä.”
Mitä sisällöllisiä teemoja teoksissasi on?
”Minulla on ollut tietty työtapa ja siitä syntyvä muoto, mutta sisällölliset teemat vaihtelevat. Yleensä haluan kiinnittää huomion maisemaan tai ympäristöön ja sen muutoksiin: siihen, mitä videossa näkyvän ihmishahmon ympärillä tapahtuu, miten maisema ”esiintyy”. Huomasin jossakin vaiheessa, että teokseni kertovat yhtä paljon ajan kulumisesta, ne tavallaan näyttävät sen.
Time-lapse kuvaamisessa on vahvasti mukana sattuman vaikutus, mikä joskus on hyödyksi ja joskus taas ei. Periaatteenani on poimia maailmasta ’dokumentaarisesti’ paikkoja ja tilanteita, jotka kuvaan mahdollisimman ’raakoina’. Käytän esimerkiksi videokameran automatiikkaa.”
Mitä sinulla on parhaillaan työn alla?
”Aloitan vuoden alussa uuden projektin, jonka työnimi on Performing with plants. Siinä tulen muun muassa esiintymään kameralle muutaman puun kanssa yhä uudestaan Helsingissä sekä Tukholmassa. Projekti on kehittelyä siitä, millaisia teoksia olen aiemmin kuvannut, mutta tarkoitus on tehdä myös jotakin uutta.
Projekti on taiteellista tutkimusta ja samalla eräänlaista residenssityöskentelyä Tukholmassa. Teen sitä varten nyt esityötä etsimällä tietoa kasvitutkimuksesta. Valitsin toiseksi kuvaamis- ja asuinpaikakseni Tukholman, sillä pidän kaupungista. Tykästyin Tukholmaan ollessani siellä viime vuonna vierailevana professorina uudessa esittävien taiteiden yliopistossa. Kuvasin siellä myös materiaalia, joka odottaa parhaillaan editointia. Myös Performing the earth –niminen työ, jonka kuvasin jo kesällä 2015, on vielä editoimatta.”
Millainen yhteisö Harakan taiteilijatalossa on?
”Talossa järjestetään paljon toimintaa, kursseja ja seminaareja ja jopa teatteriesityksiä. Harakka ry oli kuulemma alkuaikoinaan taiteilijaporukkana hyvin yhteisöllinen, ja se järjesti paljon tapahtumia sekä isoja juhlia. Vuosien varrella suurin osa ihmisistä on vaihtunut, eikä taiteilijoiden välinen kanssakäyminen ole enää yhtä yhteisöllistä kuin aiemmin. Mutta se voi olla vain minun kokemukseni, kun olen täällä niin vähän. Alkuaikoina kysyin monta kertaa neuvoa vanhemmilta taiteilijoilta. Harakka oli minun taidekouluni.”
Teksti ja kuvat: Sirja Moberg