19/04/2022

Uutiset

Pilvi Takalan Close Watch avautuu Suomen paviljongissa Venetsian taidebiennaalissa

Pilvi Takalan uusi videoteos Close Watch saa ensiesityksensä Suomen paviljongissa 59. Venetsian kansainvälisessä taidebiennaalissa. Näyttelyn kuraattorina toimii Christina Li.

Puolilähikuva kolmesta valkoihoisesta vartiasta, jotka näyttävät kuuntelevan jotakin vakavana. Katsojaa lähimpänä seisova vartija on taiteilija Pilvi Takala, ja hän katsoo kuvan vasempaan reunaan.
STILL-KUVA PILVI TAKALAN MONIKANAVAISESTA VIDEOTEOKSESTA CLOSE WATCH (2022).

Monikanavainen videoteos Close Watch pohjautuu Takalan kokemuksiin turvallisuusalalta, jossa hän työskenteli peiteroolissa järjestyksenvalvojana Securitaksella. Teosta varten Takala hankki vartijan ja järjestyksenvalvojan pätevyyden, ja työskenteli puoli vuotta yhdessä Suomen suurimmista ostoskeskuksista. Teos keskittyy työpajoihin, jotka hän kehitti työssä kohtaamiensa haastavien tilanteiden pohjalta.

Pilvi Takalan taiteellisessa työskentelyssä erilaisiin yhteisöihin soluttautuminen ja sosiaalisten tilanteiden lavastaminen toimivat keinoina paljastaa kirjoittamattomia sääntöjä ja vakiintuneita käyttäytymismalleja yhteiskunnassa. Tarkastellen sekä turvallisuuden käsitettä että toimialaa, Close Watch tutkii, miten ne määrittävät julkista tilaa ja sitä, millaista käytöstä sen piirissä suvaitaan.

Teoksen kuvaamissa työpajoissa taiteilija, viisi hänen entistä vartijakollegaansa sekä kolme näyttelijää esittävät uudelleen oikeisiin työtilanteisiin pohjautuvia kohtauksia osallistavan, valtasuhteita tutkivan Forum-teatterin keinoin. Osallistujat testaavat erilaisia tapoja puuttua esimerkiksi liiallista voimankäyttöä, rasistista kieltä ja muuta epäasiallista käytöstä sisältäneisiin tilanteisiin, joita työyhteisössä on esiintynyt. Samalla he reflektoivat rooliaan ja vastuutaan ammatissa, jossa järjestystä ylläpidetään vallankäytön avulla.

Monikanavainen videoteos esitetään Alvar Aallon vuonna 1956 suunnittelemassa Suomen paviljongissa Giardinin biennaalipuistossa. Studio L A:n suunnittelema paikkasidonnainen näyttelyarkkitehtuuri jakaa Aalto-paviljongin kahteen vuorovaikutteiseen osaan, joita erottaa yksisuuntainen peili. Muuntaen paviljongin aktiiviseksi tilalliseksi kokemukseksi näyttely sekä osoittaa että kyseenalaistaa tarkkailijoiden ja tarkkailtavien välillä olevia valtasuhteita.

Close Watchin taustalla vaikuttavat Pilvi Takalan kohtaamiset vartijoiden ja järjestyksenvalvojien kanssa aikaisempien teostensa yhteydessä. Näyttely valottaa tätä matalapalkkaista, heikosti säänneltyä ja väheksyttyä ammattikuntaa, jonka tulee jatkuvasti punnita käyttämäänsä valtaa. Tarkastelemalla työssä esiintyviä eettisiä ongelmia teos tekee näkyväksi, miten kontrollia ylläpidetään turvallisuusalan sisällä ja sen toimesta, ja miten ylipäätään ohjailemme toistemme käytöstä.

Julkaisu ja verkkosivu

Näyttelyn ohessa ilmestyy teoksen laajaa taustatutkimusta esittelevä näyttelyjulkaisu, jonka julkaisee Mousse Publishing. Julkaisu sisältää Pilvi Takalan entisten kollegoiden haastatteluita, taiteilijan muistiinpanoja työstä kentällä, kuvamateriaalia sekä kuraattori Christina Lin esseen. Kokonaisuutta täydentää lisäksi digitaalista materiaalia sisältävä verkkosivusto (closewatch.site).

Taiteilija

Pilvi Takala

Pilvi Takala on Berliinissä ja Helsingissä työskentelevä taiteilija. Takalan videoteosten performatiiviset interventiot erilaisiin yhteisöihin ovat taiteilijan keino kyseenalaistaa vallitsevia yhteiskunnallisia rakenteita ja käyttäytymismalleja. Työskentelyssään Takala osoittaa, että käyttäytymistä ohjailevia piileviä sääntöjä voi paljastaa vain rikkomalla niitä. Pilvi Takalan töitä on esitetty muun muassa seuraavissa paikoissa: Mediacity Biennale, Soul (2021), Moskovan Modernin taiteen museo (2021), Künstlerhaus Bremen (2019), Kiasma (2018), nykytaidekeskus CCA, Glasgow (2016), Manifesta 11 -biennaali, Zürich (2016), Centre Pompidou, Pariisi

(2015), MoMA  PS1, New York (2014), Palais de Tokyo, Pariisi (2013), New Museum, New York (2012), Baselin taidehalli (2011), Witte de With -taidekeskus, Rotterdam (2010), sekä Istanbulin biennaali (2005). Takala on voittanut Prix de Rome -palkinnon vuonna 2011 sekä Emdash Award -palkinnon ja kuvataiteen valtionpalkinnon vuonna 2013.

Kuraattori

Christina Li

Christina Li on Hongkongissa ja Amsterdamissa työskentelevä kuraattori ja kirjoittaja. Hongkongilaisen Spring Workshop -taidetilan johtajana 2015–2017 hän kuratoi projektit A Collective Present (2017), Wu Tsang: Duilian (2016), ja Wong Wai Yin: Without Trying (2016). Lin tuleviin ja viimeisimpiin kuratoimiin näyttelyihin lukeutuvat Xinyi Chengin yksityisnäyttely Seen Through Others Lafayette Anticipations -taidetilassa Pariisissa keväällä 2022, liikkuvaan kuvaan ja performanssiin keskittyvä Ghost-triennaali Bangkokissa syksyllä 2022, … pausing barely, barely pausing… A Tale of A Tub -nykytaidetilassa Rotterdamissa (2021), Palms, Palms, Palms Z33-taidemuseossa Hasseltissa (2020), Shirley Tse:  Stakeholders Hongkongin edustusnäyttelyssä vuoden 2019 Venetsian biennaalissa sekä Hongkongissa toimivan Tai Kwun Contemporary -ohjelmakokonaisuuden avajaisnäyttely Dismantling the Scaffold (2018). Li on kirjoittanut lukuisiin nykytaiteen alan julkaisuihin, kuten Artforum, Art Review Asia, LEAP, Parkett, Spike ja Yishu Journal of Contemporary Art.

Näyttelyn tilaaja

Frame Contemporary Art Finland tilaa ja tuottaa Suomen paviljongin näyttelyn Venetsian taidebiennaaliin. Frame on nykytaiteen organisaatio ja tiedotuskeskus, joka vahvistaa suomalaisen nykytaiteen asemaa, edistää kansainvälistä toimintaa ja tuottaa tietoa nykytaiteesta. Frame toteuttaa tehtäväänsä jakamalla apurahoja, edistämällä nykytaiteen ammattilaisten kansainvälistä liikkuvuutta, ylläpitämällä residenssi- ja asiantuntijavierasohjelmia sekä vahvistamalla kuvataidealaa kotimaassa.

Yhteistyökumppanit ja tukijat

Näyttelyn pääyhteistyökumppani on Saastamoisen säätiö.

Näyttelyn päätukija on opetus- ja kulttuuriministeriö. Muita tukijoita ovat EMMA – Espoon modernin taiteen museo, Audiovisuaalisen kulttuurin edistämiskeskus AVEK, Suomen kulttuurirahasto, Taiteen edistämiskeskus ja Suomen suurlähetystö Roomassa.

Näyttelyä ovat tukeneet lisäksi Pilvi Takalaa edustavat galleriat Helsinki Contemporary, Carlos/Ishikawa  (Lontoo) ja Stigter van Doesburg (Amsterdam).

Näyttelyn tiedot

Suomen paviljonki 59. Venetsian kansainvälisessä  taidebiennaalissa

Pilvi Takala
Close Watch

Näyttelypaikka

Suomen Aalto-paviljonki, Giardini

Avoinna

23.4.–27.11.2022

Median edustajien ja ammattilaisten avajaisviikko

20.–22.4.2022

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt

Rosa Kuosmanen
Viestintäpäällikkö, Frame Contemporary Art Finland
p. 050 465 3462
rosa.kuosmanen@frame-finland.fi