Taiteilija Heini Aho osallistui kesällä 2019 OpenArt biennaaliin Örebrossa Ruotsissa. Näyttely on yksi useista Ahon kansainvälisistä näyttelyistä, ja matkaa ulkomaille tuettiin Framen matka-apurahalla. Aho on urallaan hakeutunut ulkomaille aktiivisesti ja tavoitteellisesti.
Kymmenisen vuotta sitten vuotta Heini Aho hakeutui ulkomaille työskentelemään pitkäkestoisiin residensseihin. Taustalla hänellä oli oman materiaalisen työskentelyn sekä taiteeseen tekemiseen liittyvien ajatusten haastaminen. Tutulla työhuoneella päivästä toiseen työskennellessä voi huomata sen tutun pöydän ja työkalusetin jarruttavan ja vaikeuttavan uuden löytämistä.
“Minulle on ollut aina selvää, että saadakseni resonanssia omalle työskentelylleni minun tulisi tavalla tai toisella ylittää teosteni kanssa maiden rajat” kertoo Aho. “Minulla on ollut voimakas halu olla valmis improvisoimaan ja tarttumaan työhön ikään kuin tyhjästä. Ulkomailla työskentely on vetreyttänyt omia työskentelytapojani.”
Kutsut kansainvälisiin residensseihin ja näyttelyihin ovat tulleet pääasiallisesti eri keskusteluiden ja työskentelyn lomassa. “Uudet kansainväliset mahdollisuudet kasvavat usein hedelmällisen yhteistyön perustalle.”
Vieras paikka muuttuu tutuksi
OpenArt-näyttelyssä esillä ollut Ahon teos Corner Is A Place Where Two Sides Meet valmistui paikan päällä yhdeksän päivää kestäneessä kokoamisprosessissa.
“Tilallisena työskentelijänä olen rakentanut teoksia paikan päällä näyttelykohteessa ja näin ollen näyttelymatkani ovat olleet hyvin työntäyteisiä. Intensiivinen työskentely vieraassa paikassa on mielenkiintoista, sillä tutustut paikalliseen taidetahoon sekä paikkoihin ja ihmisiin melko hyvin esimerkiksi materiaalien etsimisen lomassa.”
Näyttelytoiminta ulkomailla on Ahosta tuntunut hyvin samankaltaiselta toiminnalta kuin residensseissä työskentely. “Olen täysin hullaantunut juuri siihen tunteeseen, kun työhön paneutuminen, taiteellinen työskentely ja installointi muuttaa äsken vielä niin vieraan paikan tutuksi.”
Näyttelyn kokoaminen OpenArt biennaaliin kesti yhdeksän päivää. Aho matkusti Ruotsiin mukanaan Suomesta keräämänsä materiaalit.
“Kokosin näyttelyä varten huonekaluja, kaiuttimia ja ties mitä muotoja sahaten, naulaten ja paklaten. Tämän paikan päällä tapahtuneen työpanoksen mahdollistamana sain syvällisen kokemuksen OpenArt:in toiminnasta, sekä koko biennaalin rakentumisesta.”
“Huomasin tässä prosessissa jälleen, että mitä enemmän antaa ja keskittyy tapahtuvaan, sitä enemmän siitä saa myös irti. Installoin teoksen kauniiseen Hjalmar Bergmanin -teatteriin ja osallistuin avajaisiin. Näyttelyn koko installointiprosessi alusta loppuun mahdollistui Framen myöntämällä matka-apurahalla.”
Hyvä hanke on mahdollisimman hyvin suunniteltu ja toteutettu
Neuvona kansainvälistä uraa aloitteleville taiteilijoille Aho kertoo, että hankkeita suunniteltaessa pitäisi osata arvioida, mistä hankkeessa todella on kyse ja mitä siltä itse odottaa.
“Kansainvälinen hanke ei itseisarvoisesti lupaa vielä mitään ihmeellistä. Mikäli esimerkiksi matkustaa pitkän matkan osallistuakseen näyttelyyn, tulisi kyetä sisäistämään miksi ja mitä tapahtumasta saa irti. On myös hyvä ymmärtää, mitä taiteilija itse kykenee antamaan omalla läsnäolollaan.”
Ulkomailla syntyneiden kontaktien ylläpito sekä mahdollisen jatkon suunnittelu vaatii Ahon mukaan huolellista valmistautumista. “Mikäli teos puhuttelee jotakuta, se voi mainiosti riittää yhteistöiden syntymiseen. Yhteistyöehdotuksiin kannustaisin suhtautumaan varovaisen kiinnostuneesti.”
“Taiteen avulla voi tulla ymmärretyksi universaalisti. Kansainvälinen toimiminen voi kokemuksestani parhaimmillaan vahvistaa taiteilijan omaa motivaatiota ja kannustaa jatkamaan taiteellista työskentelyä.”
Framen matka-apurahahaku vuoden 2020 hankkeisiin on käynnissä. Lue lisää apurahoistamme.
Teksti: Iris Suomi
Kuva: Heini Ahon teos Corner Is A Place Where Two Sides Meet OpenArt biennaalissa 2019.