19/03/2015

Uutiset

IC-98:n uusi teos Venetsian taidebiennaalissa tutkii aikaa ihmisen jälkeen

 Biennaaliin odotetaan Milanon maailmannäyttelyn vetämänä lähes miljoonaa kävijää

IC-98 Venetsian biennaali 2015Suomen Alvar Aalto -paviljongissa Venetsian taidebiennaalissa nähdään tänä vuonna taiteilijaduo IC-98:n (Patrik Söderlund, synt. 1974 ja Visa Suonpää, synt. 1968) uusi installaatio Tunnit, ajat, iäisyydet (Hours, Years, Aeons), joka tutkii ihmisen jälkeistä aikaa. Teos yhdistelee piirrosanimaatiota, ääntä ja materiaalisia elementtejä, ja se on itsenäinen osa taiteilijaduon Abendland-teossarjaa. Äänimaiseman on säveltänyt Max Savikangas.

Näyttelyn kuratoi Visuaalisen taiteen keskuksen Framen ohjelmapäällikkö, filosofian tohtori Taru Elfving. Frame on näyttelyn tilaaja ja tuottaja. Säätiön tehtävänä on vahvistaa suomalaisen kuvataiteen asemaa Suomessa ja ulkomailla.

IC-98 tunnetaan animaatioistaan ja installaatioistaan, jotka lähtevät liikkeelle teoksen esityskontekstista. Venetsiassa teoksen lähtökohtana on Alvar Aallon suunnittelema puinen paviljonki, joka rakennettiin alun perin väliaikaiseksi näyttelytilaksi vuonna 1956. Rakennus kertoo osaltaan tarinaa suomalaisesta kansakunnasta ja sen kasvusta. Suomalainen hyvinvointivaltio syntyi aikanaan metsäisen maan vihreästä kullasta. Mesenaatti Maire Gullichsenin rakennuttama paviljonki itsessään rahoitettiin kotimaisesta puuteollisuudesta ansaitulla omaisuudella. Tänä päivänä metsäteollisuuden perintöä ovat tarmokkaasti hoidetut puupellot, joiden eläimistön ja kasviston monimuotoisuus on köyhtynyt. Lähellä maita, jotka aikanaan tuottivat pääoman Aalto-paviljongin rakentamista varten, suunnitellaan nyt ydinjätteen loppusijoitusluolastoa Onkaloa.

”Monet lempiteemamme olivat läsnä paviljongissa niin sen luonnollisessa kuin institutionaalisessa ympäristössä. Pohdimme teoksessamme ennen kaikkea pitkää ajallista kestoa, mutta myös puita, puutarhoja ja puistoja, uudisraivausta ja jälleenrakentamista, aineen ja energian muodonmuutoksia sekä suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan historiallisia ja ekologisia ehtoja”, kertoo Patrik Söderlund.

IC-98:n teoksille keskeistä on ajatus ajan keston jakautumisesta eri pituuksiin ja erityisesti pitkän keston käsite eli la longue durée, jonka puitteissa voidaan tarkastella hitaimmin muuttuvia rakenteellisia ilmiöitä, kuten ilmastollisia ja maantieteellisiä oloja. Venetsiassa nähtävän teoksen ytimessä on syvä aika eli äärimmäisen pitkät – jopa miljoonien vuosien mittaiset – geologiset ajanjaksot.

”Tunnit, ajat, iäisyydet kiteyttää IC-98:n pitkäjänteisen, kriittiseen tutkimukseen perustuvan taiteellisen työskentelyn uudeksi kokonaisvaltaiseksi installaatioksi, jossa materia ja myytit kietoutuvat aikaamme määrittävien murrosten äärellä,” sanoo näyttelyn kuraattori Taru Elfving.

Venetsian taidebiennaali on avoinna yleisölle Venetsian Giardinissa ja Arsenalessa 9. toukokuuta – 22. marraskuuta 2015. Tänä vuonna biennaaliin odotetaan yhtä aikaa avoinna olevan Milanon maailmannäyttelyn vuoksi jopa miljoonaa kävijää. Kansallisten näyttelyiden lisäksi biennaali tuottaa laajan nykytaiteen katselmuksen, jonka kuraattori on tänä vuonna Okwui Enwezor. Pänäyttelyn teemana on Kaikki maailman tulevaisuudet (All the World’s Futures), ja siellä nähdään suomalaistaiteilija Liisa Robertsin (s. 1969) uusi teos.

”Venetsian taidebiennaali on maailman tärkein kuvataiteen kansainvälinen katselmus. Nykytaiteen kiinnostavin kärki näyttäytyy Venetsiassa päänäyttelyssä, biennaalipuiston ja Arsenalen kansallisissa paviljongeissa, laajassa oheisohjemassa ja kaikissa kaupungin museoissa ja gallerioissa. On erittäin hienoa, että voimme tuottaa kunnianhimoisen suomalaisen teoksen osaksi tätä areenaa. IC-98 on erityisen kiinnostava taiteilijaduo, sillä he käsittelevät ajankohtaisia teemoja tälle ajalle epäominaisella syvällisyydellä ja perusteellisuudella”, sanoo Framen johtaja ja Suomen näyttelyn komissaari Raija Koli.

Tänä vuonna näyttely myös Skotlannissa

IC-98 on esiintynyt viime vuosina useissa yksityis- ja ryhmänäyttelyissä sekä Suomessa että ulkomailla. Tänä vuonna IC-98 nähdään Venetsian taidebiennaalin lisäksi Dundee Contemporary Arts -keskuksessa Skotlannissa. Vuonna 2014 IC-98 nähtiin yksityisnäyttelyissä Conde Duque Madridissa, Beaconsfieldissä Lontoossa sekä 2013 Turun taidemuseossa.

Vuonna 2014 IC-98 oli mukana ryhmänäyttelyissä seuraavissa museoissa: Frankfurter Kunstverein (Saksa), Laboratorio Arte Alameda (Meksiko), Quartair (Alankomaat), Moonshin Museum (Etelä-Korea) ja Kiasma. IC- 98 on osallistunut myös useille taidemessuille, joista viimeisimpinä Moving Image Art Fair New Yorkin taidemessuilla maaliskuussa 2015, ARCOmadrid 2014, Volta New Yorkissa 2013 ja Volta Baselissa 2012.

IC-98 sai taiteen valtionpalkinnon 2009 ja voitti Ars Fennica -yleisöäänestyksen 2014. IC-98:n teoksia on lukuisissa yksityisissä ja julkisissa kokoelmissa Pohjoismaissa. Suomessa lähes kaikki suurimmat nykytaiteen museot ovat hankkineet IC-98:n teoksia kokoelmiinsa.

Framen tukijoita ja yhteistyökumppaneita Venetsian taidebiennaalissa ovat opetus- ja kulttuuriministeriö, Alfred Kordelinin säätiö, Saastamoisen säätiö, Serlachius-museot, Suomen Taideyhdistys, Avotakka, Finnish Design Shop, Amos Andersonin taidemuseo, EMMA – Espoon modernin taiteen museo, Helsingin taidemuseo ja Nykytaiteen museo Kiasma.

 Lue lisää näyttelystä ja taiteilijosta verkkosivujemme Venetsian biennaali -kokonaisuudesta