Framen sivukonttori on korkattu! Framelaiset viettivät tällä viikolla kaksi päivää Tampereella tutustumassa paikallisiin toimijoihin ja tapaamassa taiteilijoita. Kävimme kaupungin molemmissa taidemuseoissa ja neljässä nykytaiteen galleriassa. Keskustelut näissä tiloissa päivittivät tietämystämme nykytaiteen toimijoiden arjesta. Taiken ja Cuporen eilen julkistama Taiteen ja kulttuurin barometri 2016 sisältää paljon faktaa, jonka vierailumme Tampereellekin osoitti todeksi.
Kuvataide elää menestyskautta: museot satsaavat kunnianhimoisiin näyttelyihin ja kävijämäärien kasvu osoittaa, että kuvataide on kaupungeissa merkittävä taiteen ja kulttuurin saavutettavuuden väline. Tampereen taidemuseo ja Sara Hildénin taidemuseo ovat molemmat suomalaisen taidemuseobuumin etunenässä: molempien museoiden kävijämäärät ovat kasvaneet huomattavasti. Frame julkaisee ensimmäiset kuvataiteen museotilastot toukokuussa.
Tampereen galleriakenttä on elinvoimainen ja taiteilijavetoinen. Galleria Ronga, Nykyaika, Rajataide ja Mältinranta ovat kaikki taiteilijoiden perustamia gallerioita. Galleriapaja Himmelblau puolestaan yhdistää onnistuneesti vedostuspaja- ja näyttelytoiminnan.
Keskustelut näissä gallerioissa osoittivat sen antaumuksen, jolla taiteilijat suhtautuvat oman työnsä lisäksi yhteiseen toimintaan eli näyttelytilan ylläpitämiseen. Kaikki pitävät taiteilijoiden maksamaa galleriavuokraa ikävänä mutta itsestään selvänä asiana. Saman osoitti myös taiteen ja kulttuurin barometrin kysely, jossa 95 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että kaikki taiteen tuki tulee suunnata taiteilijoille. Itse kuulun siihen viiteen prosenttiin, jonka mielestä tukea voisi suunnata myös vaikkapa gallerioille, jolloin taiteilija voi käyttää saamansa tuen taiteen tekemiseen ja elämiseen. Tämä myös asettaisi kaikki gallerioihin päässeet taiteilijat samalle viivalle: taiteilija-apuraha tai kohdeapuraha eivät ole ainoa tapa rahoittaa taiteen esittämistä.
Tampereella toimii kansainvälinen valokuvatriennaali Backlight. Tämäkin valtakunnallisesti merkittävä tapahtuma taistelee epävarmojen ja pienten avustusten paineessa. Opetus- ja kulttuuriministeriön ja Taiken apurahojen virtaviivaistamisprosessi koettelee kovasti niitä toimijoita, joiden toiminta-avustus on pieni ja jotka ovat ennen voineet hakea lisäksi tukea erityishankkeisiin. Nyt kun kaikki tuet hoidetaan ”yhden luukun” periaatteella, on työ näissä yhdistyksissä aika lohdutonta. Se mikä näyttää kätevältä ministeriön näkökulmasta, näyttää pikemminkin hirttotuomiolta pienen asiantuntijaorganisaation näkökulmasta.
Vierailumme oli myös sikäli ajankohtainen, että näimme kolmessa galleriassa Tamkin suomenkielisen kuvataidekoulutusohjelman viimeisen lopputyönäyttelyn. Taidekoulutus vähenee Suomessa ja keskittyy pariin paikkaan: valta keskittyy ja taiteellinen työskentely kapenee.
Tampere on todella elinvoimainen nykytaidekaupunki. Toivoisin, että kuvataiteen yhä kasvavat kävijämäärät osoittaisivat kaupungille, että heillä on käytettävänään matkailunkin kannalta merkittävä valttikortti. Tampere on yksi Frame-säätiön taustaorganisaatioista. Toivoisin myös, että kaupunki tukisi nykytaiteeen toimijoita niin, ettei heidän tässä kaupungissa tarvitsisi tehdä sitä näin suurelta osin vapaaehtoisvoimin.
Raija Koli, Framen johtaja