Helsingin messukeskuksessa keskiviikkona 13. syyskuuta auenneet Habitare-messut esittelevät myös nykytaidetta.
Messujen teemana on Huomisen koti, jota Anssi Pulkkisen teos Street View (Reassembled) kommentoi kodittomuuden ja pakolaisuuden näkökulmasta. Teos koostuu Syyrian sodassa tuhoutuneen kodin raunioista, jotka on tuotu merikonteissa Turkin kautta Eurooppaan. Ennen Suomen ensiesitystään Helsingissä rekan puoliperävaunulle uudelleenkoottu syyrialaiskoti on ollut esillä kulttuurikeskus BOZARissa Brysselissä sekä Kulturkalas-festivaaleilla Göteborgissa.
Työskentelyssään Pulkkinen korostaa yhteistyötään Suomi-Syyria Ystävyysseuran sekä lukuisten paikallisten toimijoiden kanssa. Talo, tai sen rauniot, on ostettu talon omistajalta, mutta talon alkuperäistä sijaintia Pulkkinen ei halua paljastaa.
Teos pyrkii kääntämään huomion sodan uhreihin ja tuomaan heidän todellisuutensa täysin uuteen kontekstiin, keskelle helsinkiläisiä sisustusmessuja. Rauniot muistuttavat siitä mitä Syyriassa on tapahtunut ja tapahtuu edelleen. ”Asumme kaikki tulevaisuuden raunioissa”, toteaa Pulkkinen.
Messujen jälkeen Pulkkinen aloittaa työskentelyn uusien teemojen parissa. Street View (Reassembled) puolestaan nähdään seuraavaksi Reykjavikissa kesällä 2018.
Street View (Reassembled) on osa Suomen Benelux, Berliinin, Pariisin sekä Lontoon kulttuuri- ja tiedeinstituuttien yhteistä, kotia ja kodin merkitystä tarkastelevaa Mobile Home 2017 -hanketta. Keväällä 2016 Benelux-instituutti kutsui avoimen haun kautta taiteilijat Suomessa ja Benelux-maissa tutkimaan kodittomuutta, ja 53 hakemuksen joukosta toteutettavaksi valittiin Anssi Pulkkisen teoskonsepti.
Juryssä olivat mukana vapaa kuraattori Aura Seikkula, projektipäälikkö Kathleen Weyts kulttuurikeskus BOZARista, johtaja Michael Defuster Castrum Peregrinistä, taiteellinen johtaja Topi Lehtipuu Helsingin juhlaviikoilta, johtaja Aleksi Malmberg Suomen Benelux-instituutista sekä johtaja Raija Koli Framesta.
Hankkeelle myönnettiin Suomen Benelux-instituutin kattama tuotantotuki jonka lisäksi sitä ovat tukeneet Opetus- ja kulttuuriministeriö, Saastamoisen säätiö, Suomi100 ja Verbeke Foundation.
Teksti: Saskia Suominen
Kuvat: Laura Boxberg