Oma muotokieli on auttanut erottautumaan, kertoo kuvanveistäjä Kim Simonsson.
”Lokakuussa 2015 minulla oli Moss People -nimeä kantanut näyttely Jason Jacques Galleryssä New Yorkissa. Esillä oli esillä metsäkansaksi nimeämiäni veistoksiani, jotka ovat flocking-tekniikalla pinnoitettuja saviveistoksia.
Veistosteni eläin- ja lapsihahmot ovat vihreän, sammalmaisen pinnan peittämiä. Väri syntyi vahingossa kokeillessani neonkeltaista kuitua yhteen saviveistokseen: keltainen väri muuttuikin yllättäen hehkuvan vihreäksi. Pinta muistuttaa vanhoista hautakivistä, jotka sammal on vallannut.
Tapasin Jason Jacques’n ensimmäistä kertaa vuonna 2013, jolloin olin mukana Museum of Arts and Designin (MAD) ryhmänäyttelyssä New Yorkissa. Hän oli jo ollut yhteydessä minuun aikaisemmin 2009 ja ilmaissut kiinnostuksensa teoksiani kohtaan. Yhteistyömme alkoi ensin kansainvälisillä taidemessuilla.
Jacques’a kiinnostaa kaikki mahdollisimman outo ja erikoinen. Hän on alun perin antiikkia ja keramiikkaa välittänyt taidekauppias, joka on remontoinut yhden showroominsa teräslevyillä peitetyksi näyttelytilaksi.
Näyttely meni hyvin, ja sain paljon hyvää huomiota etenkin blogeissa. Minulla on oma kieli, ja se on tosi tärkeää. Jos New Yorkissa haluaisi breikata, siellä pitäisi kuitenkin asua. Amerikkalaiset haluavat tavata ja pitää yhteyttä.
Teen nykyisin ehkä noin puolet projekteistani Suomessa ja puolet ulkomailla. Ulkomailla näkee, millä tasolla itse liikkuu.”
Teksti: Heljä Franssila
Kim Simonssonia haastateltiin marraskuussa 2015.