Venetsian biennaali 2019

Suomen paviljonki Venetsian 58. kansainvälisessä taidebiennaalissa (La Biennale di Venezia)

Miracle Workers -kollektiivin ensimmäinen yhteisnäyttely A Greater Miracle of Perception on esillä Suomen Alvar Aalto -paviljongissa Venetsian 58. kansainvälisessä kuvataidebiennaalissa toukokuusta marraskuun loppuun.

Miracle Workers -kollektiivi (MWC) on monialainen ja monikansallinen yhteisö, joka jakaa ja kehittää yhteisiä, uusia toimintatapoja Venetsian taidebiennaalin puitteissa. Suomen Alvar Aalto -paviljongissa nähtävässä A Greater Miracle of Perception -näyttelyssä keskeistä on ihmeen käsite, jota kollektiivi käyttää runollisena välineenä ja inspiraationa havaintojen tekemiseen, kokemusten jakamiseen sekä mielikuvituksen kehittämiseen.

Suomen paviljongissa Venetsian biennaalissa on esillä taiteilija Outi Pieskin installaatio, joka ilmentää saamelaisten yhteistä kamppailua raja-aitoja vastaan sekä sarja ihmeiden kokemuksellista poetiikkaa luotaavia lyhytelokuvia. Elokuvat ovat käsikirjoittaneet ja ohjanneet kollektiivin jäsenet Maryan Abdulkarim, Khadar Ahmed, Hassan Blasim, Sonya Lindfors, Leena Pukki, Martta Tuomaala, Christopher L. Thomas ja Suvi West. Näyttelyn ovat kuratoineet Giovanna Esposito Yussif, Christopher Wessels ja Bonaventure Soh Bejeng Ndikung. Paviljongissa kohtaamisen paikkoina toimivat Lorenzo Sandovalin koottavat moduulit.

 

Näyttelyn teokset kertovat kollektiivisia tarinoita

A Greater Miracle of Perception -näyttelyssä nähtävä Outi Pieskin (s. 1973) paikkasidonnainen teos Ovdavázzit – Forewalkers (2019) nostaa esiin saamelaisten kansallisvaltioiden rajojen yli käymää kamppailua itsemääräämisoikeudesta elinalueensa maihin ja vesiin. Teos painottaa, että elämän ja liikkuvuuden tulee perustua kestävään rinnakkaiseloon alueen luonnontarpeiden kanssa. Saamelaisten asuinalueiden neljän maan – Suomi, Ruotsi, Norja ja Venäjä – näkyvät ja näkymättömät rajat tuovat teoksessa esille kysymyksiä rajojen ja hallinnon oikeutuksista sekä rajojen ylittämisen etuoikeudesta.

Teoksen muodostava kävelysauvojen raito ylittää paviljongin rajat. Se toimii kompassina tai mahdollisuutena merkitä reittejä, jotka opastavat saamelaisia ja kaikkia maansa menettäneitä, aidattuja tai muuten valtioiden maantieteen ja politiikan rampauttamia. Saamelaisten kollektiiviset ja henkilökohtaiset kertomukset ja perinteet on kaiverrettu merkkeihin, sauvanpäiden muotoihin sekä poronsarvien koristeisiin.

The Killing of Čáhcerávga (2019) on viidestä lyhytelokuvasta koostuva teos, jossa Miracle Workers -kollektiivi – joukko kulttuurityöläisiä, kirjailijoita, elokuvantekijöitä, kuvataiteilijoita, kuraattoreita, koreografeja ja muusikkoja – tutkii tottelemattomuuden potentiaalia vanhoissa ajatusmalleissa. Elokuvassa kerrotaan hajanaisia yhteisöllisiä tarinoita, ja se kuljettaa katsojansa läpi unimaisemien, yksinäisten lumisten lakeuksien, absurdististen kapitalististen merenalaisten syvyyksien, kasvipuutarhojen ja autiomaiden.

 

Näyttelyn lisäksi julkaisu ja sarja tapahtumia

Suomen paviljongissa nähtävän kokonaisuuden lisäksi näyttely laajenee julkaisuksi sekä tapahtumiksi, eli iteraatioiksi, jotka toteutetaan Berliinissä, Venetsiassa, Kaarasjoella ja Helsingissä vuonna 2019.

Venetsiassa Suomen paviljongilla 10. toukokuuta nähtävä A Greater Miracle of Perception: The Venice Iteration on toinen Miracle Workers -kollektiivin Venetsian 58. kansainväliseen taidebiennaaliin liittyvistä julkisten tapahtumien sarjasta. Venetsian-tapahtumassa kollektiivin jäsenten lisäksi esiintyvät aktivisti Petra Laiti ja tanssija Esete Sutinen.

Kollektiivin yhteisjulkaisu A Greater Miracle of Perception (ISBN 978-3-943620-99-3) sisältää kollektiivin jäsenten sekä kollektiivia lähellä olevien kirjoittajien esseitä ja runoja. Julkaisun on toimittanut Giovanna Esposito Yussif ja kustantanut berliiniläinen Archive Books yhdessä Frame Contemporary Art Finlandin kanssa. Julkaisun voi hankkia Archive Booksin verkkokaupasta.

Suomi Venetsiassa: 120 vuotta taidebiennaalia

Vuonna 1895 perustettu Venetsian biennaali on maailman vanhin yhtäjaksoisesti järjestetty nykytaiteen kansainvälinen tapahtuma. Taidebiennaali kerää joka toinen vuosi yli puoli miljoonaa kävijää näyttelypaikkoihin Venetsian Giardini-biennaalipuistossa, Arsenalen näyttelyalueella ja Venetsian historiallisessa keskustassa.

Vuosi 2019 on Suomen supervuosi Venetsiassa: Suomen Alvar Aalto -paviljongissa nähtävän A Greater Miracle of Perception -näyttelyn lisäksi Nykytaiteen museo Kiasma tuottaa Pohjoismaisen paviljongin näyttelyn. Myös Taideyliopiston kuvataideakatemia järjestää tutkimuspaviljongin Giudeccan saarella jo kolmannen kerran. Samalla tulee kuluneeksi 120 vuotta ensimmäisen suomalaisen taiteilijan osallistumisesta Venetsian taidebiennaaliin: Noormarkussa syntyneen ja Italiaan muuttaneen Elin Danielson-Gambogin (1861–1919) teoksia nähtiin ensimmäisen kerran biennaalin yleisessä näyttelyssä vuonna 1899.

 

Frame tilaa ja tuottaa näyttelyn

A Greater Miracle of Perception -näyttelyn Suomen paviljonkiin on tilannut ja tuottanut Frame Contemporary Art Finland. Näyttelyn komissaarina toimii Framen toimitusjohtaja Raija Koli. Frame on suomalaisen nykytaiteen asiantuntijaorganisaatio, jonka tehtävänä on vahvistaa suomalaisen nykytaiteen asemaa ja näkyvyyttä, tukea kansainvälistä toimintaa sekä edistää alan toimijoiden yhteistyötä Suomessa ja ulkomailla. Frame toimii nykytaiteen tiedotuskeskuksena. Säätiön toimintaa rahoittaa opetus- ja kulttuuriministeriö.

Näyttelyn tukijat ja yhteistyökumppanit

Suomen näyttelyn pääyhteistyökumppani on Helsingin kaupunki / Helsinki Biennaali 2020 ja yhteistyökumppani Visit Finland / Business Finland.

Suomen näyttelyn päätukija on opetus- ja kulttuuriministeriö. Muita tukijoita ovat Saastamoisen säätiö, Suomen kulttuurirahasto ja Suomen suurlähetystö Roomassa.

 

#miracleworkerscollective
#finlandinvenice
#BiennaleArte2019

 

Miracle Workers -kollektiivi

Maryan Abdulkarim

synt. 1982

kirjoittaja

 

 

Khadar Ahmed

synt. 1981

käsikirjoittaja & ohjaaja

 

 

Hassan Blasim

synt. 1973

kirjailija & elokuvantekijä

Sonya Lindfors

synt. 1985

koreografi ja taiteellinen johtaja

 

 

Outi Pieski

synt. 1973

taiteilija

 

Leena Pukki

synt. 1984

taiteilija

 

 

Lorenzo Sandoval

synt. 1980

taiteilija ja kuraattori

 

 

Christopher L. Thomas

synt. 1984

kuvaaja & elokuvantekijä

 

 

Martta Tuomaala

synt. 1983

taiteilija

 

 

Suvi West

synt. 1982

tarinankertoja & elokuvantekijä

 

 

Bonaventure Soh Bejeng Ndikung

synt. 1977

kuraattori

 

 

Christopher Wessels

synt. 1976

kuraattori

Giovanna Esposito Yussif

synt. 1981

kuraattori