Venetsian biennaali 2019

Suomen paviljonki Venetsian 58. kansainvälisessä taidebiennaalissa

Miracle Workers Collective: A Greater Miracle of Perception
11.5.–24.11.2019
Suomen Alvar Aalto -paviljonki, Giardini, Venetsia

Jos ihmiset ovat toimineet mahdollisuuksien rajoissa ”ja maailma on nyt sellainen kuin se on koska he tekivät mahdollisia asioita”, mitä tapahtuisi, jos kuvittelisimme ja tekisimme mahdottomia?

– Miracle Workers -kollektiivi

Miracle Workers -kollektiivin ensimmäinen yhteisnäyttely A Greater Miracle of Perception oli esillä Suomen Alvar Aalto -paviljongissa Venetsian 58. kansainvälisessä kuvataidebiennaalissa toukokuusta marraskuun loppuun.

Miracle Workers -kollektiivi (MWC) on monialainen ja monikansallinen yhteisö, joka jakoi ja kehitti yhteisiä, uusia toimintatapoja Venetsian taidebiennaalin puitteissa. Suomen Alvar Aalto -paviljongissa nähdyssä A Greater Miracle of Perception -näyttelyssä keskeistä oli ihmeen käsite, jota kollektiivi käytti runollisena välineenä ja inspiraationa havaintojen tekemiseen, kokemusten jakamiseen sekä mielikuvituksen kehittämiseen.

Suomen paviljongissa Venetsian biennaalissa oli esillä taiteilija Outi Pieskin installaatio, joka ilmensi saamelaisten yhteistä kamppailua raja-aitoja vastaan sekä sarja ihmeiden kokemuksellista poetiikkaa luotaavia lyhytelokuvia. Elokuvat käsikirjoittivat ja ohjasivat kollektiivin jäsenet Maryan Abdulkarim, Khadar Ahmed, Hassan Blasim, Sonya Lindfors, Leena Pukki, Martta Tuomaala, Christopher L. Thomas ja Suvi West.

Näyttelyn kuratoivat Giovanna Esposito Yussif, Christopher Wessels ja Bonaventure Soh Bejeng Ndikung. Paviljongissa kohtaamisen paikkoina toimivat Lorenzo Sandovalin koottavat moduulit.

 

Näyttelyn teokset kertoivat kollektiivisia tarinoita

A Greater Miracle of Perception -näyttelyssä nähtävä Outi Pieskin (s. 1973) paikkasidonnainen teos Ovdavázzit – Forewalkers (2019) nosti esiin saamelaisten kansallisvaltioiden rajojen yli käymää kamppailua itsemääräämisoikeudesta elinalueensa maihin ja vesiin. Teos painotti, että elämän ja liikkuvuuden tulee perustua kestävään rinnakkaiseloon alueen luonnontarpeiden kanssa. Saamelaisten asuinalueiden neljän maan – Suomi, Ruotsi, Norja ja Venäjä – näkyvät ja näkymättömät rajat toivat teoksessa esille kysymyksiä rajojen ja hallinnon oikeutuksista sekä rajojen ylittämisen etuoikeudesta.

Teoksen muodostava kävelysauvojen raito ylitti paviljongin rajat. Se toimi kompassina tai mahdollisuutena merkitä reittejä, jotka opastavat saamelaisia ja kaikkia maansa menettäneitä, aidattuja tai muuten valtioiden maantieteen ja politiikan rampauttamia. Saamelaisten kollektiiviset ja henkilökohtaiset kertomukset ja perinteet kaiverrettiin merkkeihin, sauvanpäiden muotoihin sekä poronsarvien koristeisiin.

The Killing of Čáhcerávga (2019) on viidestä lyhytelokuvasta koostuva teos, jossa Miracle Workers -kollektiivi – joukko kulttuurityöläisiä, kirjailijoita, elokuvantekijöitä, kuvataiteilijoita, kuraattoreita, koreografeja ja muusikkoja – tutkii tottelemattomuuden potentiaalia vanhoissa ajatusmalleissa. Elokuvassa kerrotaan hajanaisia yhteisöllisiä tarinoita, ja se kuljettaa katsojansa läpi unimaisemien, yksinäisten lumisten lakeuksien, absurdististen kapitalististen merenalaisten syvyyksien, kasvipuutarhojen ja autiomaiden.

A Greater Miracle of Perception -näyttelyn Suomen paviljonkiin tilasi ja tuotti Frame Contemporary Art Finland. Näyttelyn komissaarina toimi Framen toimitusjohtaja Raija Koli.

 

#miracleworkerscollective
#finlandinvenice
#BiennaleArte2019

Näyttelytyöryhmä

A Greater Miracle of Perception

MIRACLE WORKERS -KOLLEKTIIVI: Maryan Abdulkarim, Khadar Ahmed, Hassan Blasim, Sonya Lindfors, Outi Pieski, Leena Pukki, Martta Tuomaala, Christopher L. Thomas, ja Suvi West. Moduulit: Lorenzo Sandoval.

NÄYTTELYN KURAATTORIT: Giovanna Esposito Yussif, Bonaventure Soh Bejeng Ndikung, Christopher Wessels

NÄYTTELYN KOMISSAARI: Raija Koli

TILAAJA JA TUOTTAJA: Frame Contemporary Art Finland

 

Näyttelytyöryhmä

Laura Boxberg, viestintä, Frame Contemporary Art Finland
Lilia Di Bella, graafinen suunnittelu, Archive Appendix
Chiara Figone, projektisuunnittelu, julkaisu, Archive Books
Ida Enegren, projektiassistentti, Frame Contemporary Art Finland
Raija Koli, toimitusjohtaja, Frame Contemporary Art Finland
Maikki Lavikkala, projektimanageri, Frame Contemporary Art Finland
David Muñoz, näyttelyarkkitehti
Luca Piazza, tekninen tuki
Francesco Raccanelli, projektiassistentti, Frame Contemporary Art Finland
Ellen Vene, näyttelyassistentti
Lebrel Furniture, moduulien tuotanto

Ovdavázzit – Forewalkers

Erityiskiitokset: Tiina-Maria Aalto, Maria Duncker, Teuri Haarla, Miisa Hatakka, Eeva-Kristiina Harlin, Jenni Laiti, Niillas Holmberg, Elina Juopperi, David Muñoz, Pauli Saijets sekä Polarmoss. Saamelaisartisaanit: Denis Barudkin, Per-Stefan Idivuoma, Nils-Johan Labba, Olavi Sakari Saijets.

The Killing of Čáhcerávga

Danai Anagnostou tuottaja, Simon Al-Bazoon esiintyjä, Noora Dadu esiintyjä, Tanja Glad kamera-assistentti, Lotta Esko tuotantoassistentti, Salla Hakanpää vedenalaisen liikkeen koordinaattori, Iiris Hosia esiintyjä, Aleksi Hämäri grip, Ilkka Kunttu äänisuunnittelija, Áile Kirste Lokki esiintyjä, Miro Mantere studioäänitys & miksaus, Fiona Musanga esiintyjä, Pirita Näkkäläjärvi esiintyjä, Nelli Nyman kamera-assistentti, Lou Strömberg äänittäjä, Esete Sutinen esiintyjä, Leo Tuominen esiintyjä, Johannes Valkonen lauluntekijä, Vishnu Vardhani esiintyjä, Hánssa Ristena Kerttu/Kerttu Vuolab lauluntekijä, Sarrah Wilkman, värinmääritys & Janina Witkowski kamera-assistentti.

Suomi Venetsiassa: 120 vuotta taidebiennaalia

Vuonna 1895 perustettu Venetsian biennaali on maailman vanhin yhtäjaksoisesti järjestetty nykytaiteen kansainvälinen tapahtuma. Taidebiennaali kerää joka toinen vuosi yli puoli miljoonaa kävijää näyttelypaikkoihin Venetsian Giardini-biennaalipuistossa, Arsenalen näyttelyalueella ja Venetsian historiallisessa keskustassa.

Vuosi 2019 oli Suomen supervuosi Venetsiassa: Suomen Alvar Aalto -paviljongissa nähtävän A Greater Miracle of Perception -näyttelyn lisäksi Nykytaiteen museo Kiasma tuotti Pohjoismaisen paviljongin näyttelyn. Myös Taideyliopiston kuvataideakatemia järjesti tutkimuspaviljongin Giudeccan saarella jo kolmannen kerran.

Samalla tuli kuluneeksi 120 vuotta ensimmäisen suomalaisen taiteilijan osallistumisesta Venetsian taidebiennaaliin: Noormarkussa syntyneen ja Italiaan muuttaneen Elin Danielson-Gambogin (1861–1919) teoksia nähtiin ensimmäisen kerran biennaalin yleisessä näyttelyssä vuonna 1899.

 

Tukijat ja yhteistyökumppanit

Näyttelyn päätukija oli opetus- ja kulttuuriministeriö.

Näyttelyn pääyhteistyökumppani oli Helsingin kaupunki / Helsinki Biennaali 2020. Visit Finland / Business Finland oli näyttelyn yhteistyökumppani.

Näyttelyn muita tukijoita olivat Saastamoisen säätiö, Suomen Kulttuurirahasto ja Suomen Rooman suurlähetystö. Killing of Čáhcerávga -elokuvaa tuki AVEK / Tuuli Penttinen-Lampisuo.

Erityiskiitokset: Petri Anttonen, Tiamaria Jukola, Ksenia Kaverina, Anssi Kömi, Heikki Lokki, Inkeri Lokki, Antti Johannes Peltonen, Roope Ruuska, Raimo Saarinen, Elina Varis, Angel Films Oy, EW Drive, Finlandia ParkHotel Helsinki, Hanaholmen – Swedish-Finnish Cultural Center, The Museum of Impossible Forms, Sámediggi – Saamelaiskäräjät, Viherpaja Oy.

Tapahtumat

Suomen paviljongissa nähtävän kokonaisuuden lisäksi näyttely laajeni tapahtumiksi, eli iteraatioiksi, jotka toteutetaan Berliinissä, Venetsiassa, Kaarasjoella ja Helsingissä vuonna 2019.

Lue lisää avoimista tapahtumista

 

Julkaisu

Kollektiivin yhteisjulkaisu A Greater Miracle of Perception (ISBN 978-3-943620-99-3) sisältää kollektiivin jäsenten sekä kollektiivia lähellä olevien kirjoittajien esseitä ja runoja. Julkaisun on toimittanut Giovanna Esposito Yussif ja kustantanut berliiniläinen Archive Books yhdessä Frame Contemporary Art Finlandin kanssa.

Julkaisun voi tilata Archive Booksin verkkokaupasta.

Lehdistökappaleet: ota yhteyttä Framen viestintäpäällikköön Laura Boxbergiin (laura.boxberg@frame-finland.fi)

Lehdistölle

Lehdistötiedotteet (suomi, saami englanti, italia) ja lehdistökuvat ovat ladattavissa Framen mediapankista.

Mediayhteydet ja yhteistyökumppanuudet:

viestintäpäällikkö Laura Boxberg
laura.boxberg@frame-finland.fi
tel. 044 739 6079

Vierailu näyttelyssä

Venetsian taidebiennaali 2019
11.5.–24.11.2019, Venetsia

Suomen paviljonki
Giardini, Castello

avoinna ti–su 10–18

Suomen Alvar Aalto -paviljonki sijaitsee Venetsian biennaalin näyttelypuistossa, Giardinissa Castellon kaupunginosassa. Lähin pysäkki vesibussille (vaporetto) on Giardini.

Venetsian biennaalin toinen päänäyttelyalue sijaitsee Arsenalessa, jonne on Giardinista n. 10–15 minuutin kävelymatka. Arsenaleen mennessä lähin vesibussipysäkki on Arsenale.

Lisäksi ympäri Venetsian kaupunkia on lukuisia muita näyttelyitä, joista saa lisätietoa Venetsian biennaalin infopisteeltä tai biennaalin verkkosivuilta.

Lippuja biennaaliin voi ostaa ennakkoon Venetsian biennaalin sivustolta tai Giardinin ja Arsenalen lipunmyyntipisteistä. Lippu oikeuttaa sisäänpääsyn sekä Giardinin että Arsenalen näyttelyihin. Normaalin pääsylipun hinta on 26,50 € (opiskelijoille, senioreille ja ryhmille alennetut hinnat).

Osta liput: www.labiennale.org

Lue Suomen näyttelyn esite (englanti /italia)

 

 

 

Pohjoismainen paviljonki

Nykytaiteen museo Kiasma vastasi Venetsian biennaalin Pohjoismaisen paviljongin näyttelystä vuonna 2019.

Näyttely Weather Report: Forecasting Future käsitteli yhtä globaalisti ajankohtaisimmista aiheista: ihmisen ja muiden eliöiden monimuotoista suhdetta aikana, jolloin ilmastonmuutos ja lajien joukkosukupuutto kaventavat elämän mahdollisuuksia maapallolla.

Näyttelyn taiteilijat olivat suomalainen taiteilijapari Nabbteeri, norjalainen Ane Graff ja ruotsalainen Ingela Ihrman.

Vuonna 2020 näyttely nähdään Kiasmassa.

Lue lisää Pohjoismaisen paviljogin näyttelystä