Venetsian biennaali 2015

Suomen paviljongissa nähtiin vuonna 2015 taiteilijaduo IC-98:n (Patrik Söderlund ja Visa Suonpää) installaatio Tunnit, ajat, iäisyydet (Hours, Years, Aeons), joka tutkii ihmisen jälkeistä aikaa. Teos yhdisteli piirrosanimaatiota, ääntä ja materiaalisia elementtejä, ja se oli itsenäinen osa taiteilijaduon Abendland-teossarjaa. Teoksen äänimaiseman sävelsi Max Savikangas. Näyttelyn kuratoi Framen ohjelmapäällikkö Taru Elfving. Järjestyksessä 56. Venetsian biennaali oli avoinna 9.5.–22.11.2015.

Taiteilijat

IC-98 (alun perin Iconoclast, perustettu 1998) on Visa Suonpään (s. 1968) ja Patrik Söderlundin (s. 1974) muodostama taiteilijakaksikko. Heidän teoksensa saavat usein muodon installaationa tai julkaisuna, joissa yhdistyvät tutkimus, kirjoitus, piirustus ja animaatio.

IC-98:n tunnistettava visuaalinen kieli punoo yhteen materiaa ja myyttiä, yksilöllistä ja yhteisöllistä, luontoa ja kulttuuria. Heidän teoksensa perustuvat tutkimuksiin poliittisista, sosiaalisista ja arkkitehtuurisista rakennelmista, erilaisista ekosysteemeistä sekä historian läsnäolosta jokapäiväisessä elämässä. IC-98 tekee usein läheistä yhteistyötä muiden taiteen ammattilaisten, kuten runoilijoiden, säveltäjien ja arkkitehtien kanssa.

IC-98 on esiintynyt viime vuosina useissa yksityis- ja ryhmänäyttelyissä sekä Suomessa että ulkomailla. Tänä vuonna IC-98 nähdään Venetsian taidebiennaalin lisäksi Dundee Contemporary Arts -keskuksessa Skotlannissa. Vuonna 2014 IC-98 nähtiin yksityisnäyttelyissä Conde Duque Madridissa, Beaconsfieldissä Lontoossa sekä 2013 Turun taidemuseossa. Vuonna 2014 IC-98 oli mukana ryhmänäyttelyissä seuraavissa museoissa: Frankfurter Kunstverein (Saksa), Laboratorio Arte Alameda (Meksiko), Quartair (Alankomaat), Moonshin Museum (Etelä-Korea) ja Kiasma. IC-98 on osallistunut myös useille taidemessuille, joista viimeisimpinä Moving Image Art Fair New Yorkin taidemessuilla maaliskuussa 2015, ARCOmadrid 2014, Volta New Yorkissa 2013 ja Volta Baselissa 2012.

IC-98 sai taiteen valtionpalkinnon 2009 ja voitti Ars Fennica -yleisöäänestyksen 2014. IC-98:n teoksia on lukuisissa yksityisissä ja julkisissa kokoelmissa Pohjoismaissa. Suomessa lähes kaikki suurimmat nykytaiteen museot ovat hankkineet IC-98:n teoksia kokoelmiinsa.

IC-98:n verkkosivut

IC-98 Vimeossa

Näyttelykatalogi Hours, Years, Aeons – Moving Images and Other Projects 1998–2015

Suomen näyttely: Tunnit, ajat, iäisyydet

IC-98:n uusi teos Tunnit, ajat, iäisyydet tutkii aikaa ihmisen jälkeen

IC-98 tunnetaan animaatioistaan ja installaatioistaan, jotka lähtevät liikkeelle teoksen esityskontekstista. Venetsiassa teoksen lähtökohtana on Alvar Aallon suunnittelema puinen paviljonki, joka rakennettiin alun perin väliaikaiseksi näyttelytilaksi vuonna 1956. Rakennus kertoo osaltaan tarinaa suomalaisesta kansakunnasta ja sen kasvusta. Suomalainen hyvinvointivaltio syntyi aikanaan metsäisen maan vihreästä kullasta. Mesenaatti Maire Gullichsenin rakennuttama paviljonki itsessään rahoitettiin kotimaisesta puuteollisuudesta ansaitulla omaisuudella. Tänä päivänä metsäteollisuuden perintöä ovat tarmokkaasti hoidetut puupellot, joiden eläimistön ja kasviston monimuotoisuus on köyhtynyt. Lähellä maita, jotka aikanaan tuottivat pääoman Aalto-paviljongin rakentamista varten, suunnitellaan ydinjätteen loppusijoitusluolastoa Onkaloa.

”Monet lempiteemamme olivat läsnä paviljongissa niin sen luonnollisessa kuin institutionaalisessa ympäristössä. Pohdimme teoksessamme ennen kaikkea pitkää ajallista kestoa, mutta myös puita, puutarhoja ja puistoja, uudisraivausta ja jälleenrakentamista, aineen ja energian muodonmuutoksia sekä suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan historiallisia ja ekologisia ehtoja”, kertoo Patrik Söderlund.

IC-98:n teoksille keskeistä on ranskalaisen historioitsijan Fernand Braudelin teesi ajan keston jakautumisesta eri pituuksiin ja erityisesti hänen käsitteensä la longue durée eli pitkä kesto, jonka puitteissa voidaan tarkastella hitaimmin muuttuvia rakenteellisia ilmiöitä, kuten ilmastollisia ja maantieteellisiä oloja. Venetsiassa nähtävän teoksen ytimessä on syvä aika eli äärimmäisen pitkät – miljoonien vuosien mittaiset – geologiset ajanjaksot.

”Tunnit, ajat, iäisyydet kiteyttää IC-98:n pitkäjänteisen, kriittiseen tutkimukseen perustuvan taiteellisen työskentelyn eeppiseksi uudeksi teokseksi, jossa materia ja myytit kietoutuvat aikaamme määrittävien murrosten äärellä,” sanoo näyttelyn kuraattori Taru Elfving.

”Venetsian taidebiennaali on maailman tärkein kuvataiteen kansainvälinen katselmus. Nykytaiteen kiinnostavin kärki näyttäytyy Venetsiassa päänäyttelyssä, biennaalipuiston ja Arsenalen kansallisissa paviljongeissa, laajassa oheisohjemassa ja kaikissa kaupungin museoissa ja gallerioissa. On erittäin hienoa, että voimme tuottaa kunnianhimoisen suomalaisen teoksen osaksi tätä areenaa. IC-98 on erityisen kiinnostava taiteilijaduo, sillä he käsittelevät ajankohtaisia teemoja tälle ajalle epäominaisella syvällisyydellä ja perusteellisuudella”, sanoo Framen johtaja ja Suomen näyttelyn komissaari Raija Koli.

Venetsian taidebiennaali on avoinna yleisölle Venetsian Giardinissa ja Arsenalessa 9. toukokuuta – 22. marraskuuta 2015. Tänä vuonna biennaaliin odotetaan yhtä aikaa avoinna olevan Milanon maailmannäyttelyn vuoksi jopa miljoonaa kävijää.

 

Venetsian taidebiennaalin Suomen näyttely Tunnit, ajat, iäisyydet 

Giardini-näyttelypuisto, Venetsia

9.toukokuuta–22. marraskuuta 2015, ti–su klo 10–18

Venetsian biennaalin verkkosivut

 

Työryhmä

Työryhmä

Taiteilijat: IC-98 (Patrik Söderlund ja Visa Suonpää)

Komissaari: Raija Koli

Kuraattori: Taru Elfving

Koordinaattori: Anna Virtanen

Viestintä: Heljä Franssila, Laura Boxberg

 

Kuraattori Taru Elfving

Taru Elfving on kuraattori ja kirjoittaja, joka työskentelee Helsingissä Visuaalisen taiteen keskuksen Framen ohjelmapäällikkönä (2013–). Nykyisessä tehtävässään hän on kuratoinut Suomen paviljongin näyttelyn Venetsian taidebiennaaliin 2015, laajan oheisohjelman Suomen #FocusFinland-kokonaisuuteen ARCOmadrid-taidemessuilla 2014 ja Suomen osallistumisen Manifesta 10 On Board -seminaariin 2014. Elfving päätoimittaa Framen julkaisuja, joista viimeisimmät ovat IC-98:n taiteilijamonografia sekä Altern Ecologies -antologia. Elfving on aiemmin työskennellyt ohjelmajohtajana HIAP:ssa (Helsinki International Artist Programme, 2012–2013) sekä taiteellisena johtajana CAA Contemporary Art Archipelagossa (2009–2011).

Kontekstilähtöinen ja monialainen taiteellinen työskentely sekä kestävän kehityksen ja feminismin kriittiset diskurssit ovat Elfvingin työn ytimessä. Elfving on kuraattorina konseptoinut mm. Frontiers in Retreat -hankkeen (EU-rahoitteinen residenssiverkosto 2013­–2018), Contemporary Art Archipelago -näyttelyn ja symposiumin (Turku 2011, Euroopan kulttuuripääkaupunkivuosi), monitieteisen Centrifugal -tutkimusverkoston (Belfast, Helsinki, Zagreb, Lontoo 2005–) ja Towards a Future Present -biennaalinäyttelyn (LIAF Lofoten International Art Festival, Norja 2008). Hän on myös kuratoinut projekteja Tate Moderniin, Dundee Contemporary Art Centreen, Site Gallery Sheffieldiin, Whitechapel Project Spaceen, Helsingin Taidehalliin ja Turun taidemuseoon.

Elfvingin artikkeleita ja taidekriitiikkiä on julkaistu laajalti mm. Parkettissa, Metropolis M:ssä ja Kunstkritikissä. Lisäksi hänen julkaisunsa sisältävät taiteilijamonografian Alfredo Jaarista (Kiasma 2014) ja Eija-Liisa Ahtilasta (Tate Modern 2002), antologiat Girls!Girls!Girls! (Intellect, Britannia 2011) ja In Medias Res (Eetos, Suomi 2008), Turku Biennaalin (2009) ja Sydney Biennale (2004) katalogit sekä muita näyttelyjulkaisuja kuten Girls’ Night Out (OCMA 2003). Hän on luennoinut säännöllisesti Goldsmithsissa Lontoon yliopistossa ja Kuvataideakatemiassa Helsingissä sekä useissa muissa pohjoismaisissa taidekorkeakouluissa. Hän on myös vieraillut puhujana mm. MIT:ssä, San Francisco Art Institutessa, Tate Modernissa, Hayward Galleryssa ja Göteborgin biennaalissa. Elfving on väitellyt filosofian tohtoriksi Goldsmithista, Lontoon yliopistosta.

 

Johtaja, näyttelyn komissaari Raija Koli 

Raija Koli on Visuaalisen taiteen keskuksen Framen johtaja (2013–). Frame edistää suomalaisen nykytaiteen kansainvälistymistä ja verkottumista sekä vahvistaa suomalaisen nykytaiteen asemaa myöntämällä apurahoja, järjestämällä taiteilija- ja asiantuntijavierailuita, residenssejä, seminaareja ja keskustelutilaisuuksia sekä näyttely-yhteistyötä ja muita verkostoitumishankkeita. Framen johtajana Koli toimii myös Venetsian taidebiennaalin Suomen näyttelyn tilaajana.

Koli toimi Suomen Lontoon-instituutin johtajana 2008–2012. Toimikaudellaan Koli muutti instituutin think/do tankiksi tilaamalla ja tuottamalla Lontooseen useita rajoja rikkovia teoksia, kuten HelYes!-ravintolan vuonna 2010, REDDRESS-projektin London Design Festivalille 2011 ja ViewPoint-paviljongin Regent’s Canaliin. Hänen johdollaan toteutettiin Open Knowledge -festivaali Helsingissä vuonna 2012. Koli toimi myös päätoimittajana Reaktio-julkaisusarjassa, joka toi yhteen tutkijat, taiteilijat ja päättäjät.

Kolin tausta on esittävissä taiteissa ja kaupunkitapahtumissa. Hän on valmistunut Tampereen yliopistolta filosofian maisteriksi. Koli tekee parhaillaan väitöskirjaa tekijyydestä ja tekijänoikeuksista. Hän on ollut mukana useissa tutkimusprojekteissa, kuten Capitalising Culture. Transnational Re-articulations of Economy and Culture sekä New Reading CommunitiesNew Ways of Reading (Tampereen yliopisto, viestinnän, median ja teatterin yksikkö). Koli on myös julkaissut artikkeleita tekijyydestä, kääntänyt useita keskeisiä teoksia (Toril Moi, Rosi Braidotti, Terry Eagleton) ja työskennellyt toimitussihteerinä Naistutkimus-lehdessä.

Muut suomalaiset taiteilijat Venetsiassa

Suomen Hours, Years, Aeons -näyttelyn lisäksi suomalaisia taiteilijoita osallistuu taidebiennaalin aikana erilaisiin näyttelyihin ja tapahtumiin Venetsiassa.


Venetsian biennaalin päänäyttely All the World’s Futures

Kansallisten näyttelyiden lisäksi biennaali tuottaa laajan nykytaiteen katselmuksen, jonka kuraattori on tänä vuonna Okwui Enwezor. Päänäyttelyn teemana on Kaikki maailman tulevaisuudet (All the World’s Futures), ja siellä nähdään suomalaistaiteilija Liisa Robertsin uusi teos.

Lue lisää näyttelystä: All the World’s Futures


Research Pavilion Experimentality

Taideyliopisto järjesti Venetsian taidebiennaalin yhteydessä taiteellisen tutkimuksen paviljongin. Ohjelma sisälsi sekä tutkimuspainotteisen kansainvälisen nykytaidenäyttelyn että monimuotoisia taiteellisen tutkimuksen tapahtumia. Paviljongissa ovat mukana niin kuvataide, musiikki, tanssi kuin teatterikin.

7. toukokuuta–28. kesäkuuta

Sala del Camino, Campo S. Cosmo, Giudecca

http://www.uniarts.fi/research-pavilion


Muut näyttelypaikat


Sasha Huber
Frontiers Reimagined
9.toukokuuta–22. marraskuuta
Museo di Palazzo Grimani, Ramo Grimani, Castello 4858
http://www.frontiersreimagined.org/
Adel Abidin
Glasstess Gotika 2015
9.toukokuuta–22. marraskuuta
Palazzo Franchetti, Istituto Veneto di Scienze, Lettere ed Arti, Campo S. Stefano, 284
Fondazione Berengo, Campiello della Pescheria Murano
Chiesa di Santa Maria della Visitazione, Fondamenta Zattere, Dorsoduro 919
http://www.glasstress.org/


Heidi Tikka
Differences on Identity
1.–30. heinäkuuta
Sala del Portale, Campo San Lorenzo


Anna‐Lea Kopperi & Heini Nieminen
Jump into the Unknown – Nine Dragon Heads
9. toukokuuta – 18. kesäkuuta
Palazzo Loredan dell’Ambasciatore, Dorsoduro 1261
http://www.9dragonheads.com/


Maaria Wirkkala
Proportio
9. toukokuuta – 22. marraskuuta
Palazzo Fortuny, San Marco 3958
fortuny.visitmuve.it/en/home/
www.proportiovenice.com


Päivyt Niemeläinen
Grazie Italia (teos Ecce Homo)
8. heinäkuuta – 8. elokuuta
Grenadan paviljonki ja Guatemalan paviljonki
Officina delle Zattere Fondamenta Nani, Dorsoduro 947
Paula Haapalahti
Self Identities – Faces. Places. Spaces.
1.heinäkuuta–11.heinäkuuta
Venice Art House, Cannaregio 4132
Palazzo Ca’ Zanardi, Gallery, Cannaregio 1863C
http://www.itsliquid.com/openings-self-identities

Yhteistyökumppanit ja media

Yhteistyökumppanit

Framen tukijat ja yhteistyökumppanit Venetsian taidebiennaalissa olivat opetus- ja kulttuuriministeriö, Alfred Kordelinin säätiö, Saastamoisen Säätiö, Serlachius-museot, Suomen Taideyhdistys, Avotakka, Finnish Design Shop, Amos Andersonin taidemuseo, EMMA – Espoon modernin taiteen museo, Helsingin taidemuseo ja Nykytaiteen museo Kiasma.


Media

Median edustaja: ota yhteyttä Framen viestintään, kun haluat tehdä juttua Venetsian taidebiennaalista. Autamme mielellämme mediaa kuva- ja haastattelupyynnöissä.

viestintäpäällikkö Heljä Franssila, puh. 044 728 9908, helja.franssila@frame-finland.fi

tiedottaja Laura Boxberg, puh. 044 739 6079, laura.boxberg@frame-finland.fi


Kuvapankki

Venetsian biennaaliin liittyviä kuvamateriaaleja voit ladata aineistopankistamme. Kuvien yhteydessä olevat teostiedot ja kuvaajan tiedot on mainittava kuvia käytettäessä.

Infoa kävijälle

Venetsian taidebiennaali järjestetään tänä vuonna 56. kertaa. Okwui Enwezorin kuratoimassa päänäyttelyssä All the World’s Futures nähdään 136 taiteilijan teoksia 53 eri maasta. Lisäksi biennaalissa on esillä eri maiden omia taidenäyttelyitä kansallisissa paviljongeissa.

Suomen näyttely

Suomen Alvar Aalto -paviljongissa Venetsian taidebiennaalissa nähdään tänä vuonna taiteilijaduo IC-98:n (Patrik Söderlund, s. 1974 ja Visa Suonpää, s. 1968) uusi installaatio Tunnit, ajat, iäisyydet (Hours, Years, Aeons), joka tutkii ihmisen jälkeistä aikaa. Näyttelyn kuratoi Visuaalisen taiteen keskuksen Framen ohjelmapäällikkö Taru Elfving. Frame on näyttelyn tilaaja ja tuottaja.


Aukioloajat

Venetsian taidebiennaalin Suomen näyttely Tunnit, ajat, iäisyydet Giardini-näyttelypuisto, Venetsia

9.toukokuuta–22. marraskuuta 2015, ti–su klo 10–18

(kiinni maanantaisin, paitsi 11.5., 1.6. ja 16.11.)


Liput

Lippuja voi ostaa ennakkoon Venetsian biennaalin sivustolta www.labiennale.org tai Giardinin ja Arsenalen lipunmyyntipisteistä. Lippu oikeuttaa sisäänpääsyn sekä Giardinin että Arsenalen näyttelyihin. Normaalin pääsylipun hinta on 25 € (opiskelijoille, senioreille ja ryhmille alennetut hinnat).


Näyttelyn sijainti

Suomen Alvar Aalto -paviljonki sijaitsee Venetsian biennaalin näyttelypuistossa, Giardinissa Castellon kaupunginosassa. Lähin pysäkki vesibussille (vaporetto) on Giardini, jonne pääsee ainakin linjoilla 1, 2, 4.1., 4.2. 5.1. ja 5.2.Venetsian biennaalin toinen päänäyttelyalue sijaitsee Arsenalessa, jonne on Giardinista n. 10–15 minuutin kävelymatka. Arsenaleen mennessä lähin vesibussipysäkki on Arsenale. Lisäksi ympäri Venetsiaa on muita näyttelyitä, joiden sijainnista saa lisätietoa Venetsian biennaalin infopisteeltä.

Lataa ja tulosta Venetsian biennaali 2015 -info:

Venetsian biennaali 2015 info kävijälle

Creative Time Summit

Kansainvälisessä kuvataidemaailmassa suureen suosioon noussut nykytaidekonferenssi Creative Time Summit järjestetään elokuussa Venetsiassa, ja sitä seurataan suorana lähetyksenä valkokankaalta myös Helsingissä Kino Engelissä 11.–12. elokuuta. Tilaisuuteen on vapaa pääsy.

Konferenssissa paneudutaan meneillään olevan Venetsian taidebiennaalin päänäyttelyn All The World’s Futuresteemoihin ja muistutetaan, ettei taide ole yhteiskunnasta erillinen asia vaan kiinteä ja elimellinen osa sitä.

Tänä vuonna teemana ovat koulutus ja osaaminen (curriculum). Puheenvuorot käsittelevät muun muassa oppimisen maantiedettä, pedagogiikkaa taiteellisessa työskentelyssä sekä taiteilijoiden perustamien oppilaitosten pedagogisia toimintamalleja. Tilaisuus tuo yhteen nimekkäitä ja ajankohtaisia taiteilijoita, yhteiskunnallisia aktivisteja ja kuraattoreita, jotka esittävät vaihtoehtoisia toimintamalleja ja uusia ideoita sosiaaliseen muutokseen.

Helsingin screening-tilaisuudessa seurataan paitsi Venetsiasta suorana lähetettävää puheohjelmaa, mutta keskustellaan myös konferenssissa esiin nousevista teemoista paikallisen yleisön kanssa.

Konferenssiohjelman tauoilla tämän vuoden biennaalissa mukana olevat suomalaistaiteilijat keskustelevat Venetsian biennaalin merkityksestä ja biennaalin pääkuraattorin Okwui Enwezorin päänäyttelystä. Helsingin-ohjelmassa mukana ovat tiistaina Venetsian biennaalin Suomen näyttelyn taiteilijaduo IC-98 sekä Liisa Roberts, jonka teoksia nähdään Enwezorin kuratoimassa päänäyttelyssä. Keskiviikkona Creative Time Summitin teemoista ovat keskustelemassa Axel StraschnoyOlga Jitlina (Pietari) sekä Marja Helander. Lisäksi keskiviikkona nähdään taiteilija Sasha Huberin uusi videoteos. Helsingissä keskustelua moderoivat Taru Elfving (Visuaalisen taiteen keskus Frame) sekä Paula Toppila (IHME-nykytaidefestivaali).

Vuodesta 2009 järjestetty Creative Time Summit tarjoaa areenan kriittiselle keskustelulle taiteesta ja yhteiskunnallisesta oikeudenmukaisuudesta. Jokaiseen konferenssiin osallistuu satoja taidekentän ammattilaisia, minkä lisäksi ohjelmaa voi seurata livenä 70 eri paikassa eri puolilla maailmaa. Helsingissä ensimmäinen screening-tilaus järjestettiin syksyllä 2014. Konferenssia voi myös seurata maksutta verkossa. Konferenssia järjestää New Yorkissa toimiva Creative Time -organisaatio, joka on toiminut kokeellisen taiteen parissa 40 vuoden ajan.

Tilaisuuteen on vapaa pääsy, ja sen järjestävät Visuaalisen taiteen keskus Frame ja IHME-nykytaidefestivaali. Koneen säätiö tekee vuosina 2015–2017 yhteistyötä Taidesäätiö Pro Arten kanssa ja tukee IHMEen toimintaa.


Osallistu keskusteluun sosiaalisen median kanavissa

Voit seurata Venetsian Creative Time Summitia ja liittyä maailmanlaajuiseen keskusteluun Twitterissä sekä Instagramissa hashtagilla #CTSummit. Helsingissä on käytössä hashtag #CTSHel. Helsingin-tapahtuman järjestäjät löydät Twitteristä tunnuksilla @framefinland sekä @IHMEfestival.

IC-98: Hours, Years, Aeons, 2015. Digitaalinen animaatio. Installaatiokuva Suomen paviljongista. Kuva: Ugo Carmeni.