Venetsian 59. kansainvälinen taidebiennaali päättyi sunnuntaina 27. marraskuuta. Suomen Aalto-paviljongissa nähtiin taiteilija Pilvi Takalan näyttely Close Watch. Näyttelyn kuratoi Christina Li, ja tilasi ja tuotti Frame Contemporary Art Finland.
Seitsemän kuukauden aukiolon aikana Suomen paviljongin näyttelyssä vieraili lähes 280 000 kävijää, mikä on enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Huhtikuusta marraskuuhun kestäneen biennaalin kokonaiskävijämäärä oli yli 800 000, mikä on biennaalin kaikkien aikojen suurin kävijäluku.
“Olemme todella iloisia biennaalinäyttelyn menestyksestä. Pilvi Takalan teoksellaan esiintuomat kysymykset julkisen tilan käytöstä, turvallisuudesta ja vallankäytöstä ovat puhutelleet biennaaliyleisöä. On hienoa saada teos niin pian esille myös Suomeen, kun se avautuu helmikuussa Espoon EMMAssa. Myös kansainvälisiä jatkoesityspaikkoja on jo varmistunut, mikä on aina tavoitteemme biennaaliteokselle”, Framen toimitusjohtaja Raija Koli summaa.
“Vaikka pitkä näyttelyaika, Venetsian kaupungin erityiset olosuhteet ja biennaalissa vierailevien ihmisten valtava määrä aiheuttavat myös haasteita, tuotanto- ja näyttelyprosessi sujui pääosin erittäin hyvin. Olemme erityisen iloisia myös siitä, että valtaosa näyttelyn materiaaleista saadaan kierrätettyä ensi vuoden arkkitehtuuribiennaalin käyttöön. Näyttelystä pyritään tekemään joka vuosi ekologisesti kestävämpi, ja useat paviljongit keksivät keinoja tähän yhdessä.”
Suomen paviljongin aukipidosta ja valvonnasta vastasi yhdeksän korkeakouluopiskelijaa Suomesta, jotka osallistuivat Framen kolmatta kertaa toteuttamaan Venetsian biennaalin harjoitteluohjelmaan.
Näyttelyn yhteydessä julkaistu kirja Pilvi Takala: Close Watch esittelee teoksen laajaa taustatutkimusta. Julkaisun on toimittanut Christina Li ja kustantanut Mousse Publication yhdessä Framen kanssa. Julkaisua voi tilata kustantajan verkkosivuilta.
Yhteistyökumppanit
Suomen paviljongin näyttelyn pääyhteistyökumppani oli Saastamoisen säätiö.
Näyttelyn päätukija oli opetus- ja kulttuuriministeriö. Muita tukijoita olivat EMMA – Espoon modernin taiteen museo, Audiovisuaalisen kulttuurin edistämiskeskus AVEK, Suomen kulttuurirahasto, Taiteen edistämiskeskus ja Suomen suurlähetystö Roomassa. Näyttelyä tukivat lisäksi Pilvi Takalaa edustavat galleriat Helsinki Contemporary, Carlos/Ishikawa (Lontoo) ja Stigter van Doesburg (Amsterdam).
Vuoden 2024 taidebiennaalin valmistelu käynnistynyt
Frame vastaa Suomen paviljongin näyttelyn tilaamisesta ja tuottamisesta 60. Venetsian taidebiennaalissa vuonna 2024. Tulevan biennaalinäyttelyn valmistelu on käynnistynyt rahoituksen ja yhteistyökumppanien hankinnalla ja työryhmän kokoamisella. Näyttelyhankkeesta tiedotetaan lisää alkuvuodesta 2024.