Venetsian biennaali 2017

Taiteilijat Erkka Nissinen ja Nathaniel Mellors esittivät ensimmäisen yhteisen teoksensa The Aalto Natives Suomen paviljongissa Venetsian kansainvälisessä taidebiennaalissa. Näyttely oli avoinna Venetsiassa 26. marraskuuta 2017 saakka.

Nissinen ja Mellors tunnetaan kumpikin räävittömistä ja usein komediallisista teoksistaan, joissa humoristinen ote kätkee sisäänsä ajankohtaisia kysymyksiä vallasta ja moraalista. Venetsiassa nähdyssä The Aalto Natives -teoksessaan he käsittelivät Suomen historiaan ja kansallisidentiteettiin liittyviä kliseitä.

Yhdistämällä ideoita ja stereotyyppejä arkeologiasta, antropologiasta ja scifistä teoksessa kuviteltiin uudelleen suomalaista yhteiskuntaa kahden ulkopuolisen messiashahmon, Gebin ja Atumin, silmin. Hahmoja esittävät puhuvat animatisoidut nuket.

Tarinassa yliolennot Geb ja Atum palaavat Suomeen, jonka he ovat luoneet miljoonia vuosia aiemmin ja jonka sillä välin kehittynyttä kulttuuria he yrittävät ymmärtää. He käyvät keskustelua, jota kuvittavat lyhyet videot suomalaisesta luomismytologiasta, nyky-yhteiskunnasta ja heidän visiostaan Suomen tulevaisuudeksi.

Tämä narratiivinen kehys antaa Mellorsille ja Nissiselle mahdollisuuden uskonnon ja ihmisen olemassaolon sekä järkeä ja edistystä fetissin tavoin ihailevan kulttuurin kritiikkiin. Loihtiakseen hahmojensa maailman ja persoonan Mellors ja Nissinen ovat yhdistäneet useita visuaalisia keinoja: videomateriaalia jossa esiintyvät Muppet-tyyliset nuket, 3D-tietokonegrafiikkaa ja piirrosanimaatiota. Installaatiossa eri mediat ja teknologiat synkronoituvat dynaamiseksi, kokonaisvaltaiseksi kokemukseksi.

The Aalto Natives tarkastelee absurdistisen satiirin keinoin kansallisidentiteetin rakentamista ja kulttuurin alkuperää. Pukemalla intellektuellit pyrkimyksensä tarkoituksellisen hölmöön asuun teos sekä käsittelee monimutkaisia haasteita, joita globalisoitunut maailma kohtaa parhaillaan, kuten uuskonservatiivista nationalismia, suvaitsemattomuutta ja luokkaerojen kasvua”, sanoo näyttelyn kuraattori Xander Karskens.

Kansainvälisesti palkittuja taiteilijoita

Erkka Nissinen (s. 1975, Jyväskylä) opiskeli Lontoossa The Slade School of Fine Art -taidekoulussa ja valmistui kuvataiteen maisteriksi Helsingin Kuvataideakatemiasta vuonna 2001. Vuosina 2007-8 hän työskenteli Amsterdamissa maineikkaassa Rijkskademie van Beeldende Kunsten -taiteilijaresidenssissä. Vuonna 2013 Nissinen sai AVEKin mediataiteen palkinnon, ja vuonna 2011 Rotterdam Art Fair -tapahtuman arvostetun Illy-palkinnon. Nissinen asuu ja työskentelee New Yorkissa.

Nathaniel Mellors (s. 1974, Doncaster, UK) opiskeli Ruskin School of Drawing and Fine Artissa Oxfordin yliopistossa ja the Royal College of Artissa Lontoossa. Vuosina 2007–08 hän työskenteli Amsterdamissa Rijkskademie van Beeldende Kunsten -taiteilijaresidenssissä. Mellors toimii neuvonantajana Rijksakademiessa sekä luennoitsijana Leeds Beckett -yliopistossa Britanniassa. Vuonna 2014 Mellors sai UK Contemporary Art Society -palkinnon ja vuonna 2011 Cobra Museum of Modern Art -museon Cobra-taidepalkinnon. Mellors asuu Los Angelesissa.

Suomen paviljongin kuraattori Xander Karskens (synt. 1973, Hollanti) on taiteellisena johtajana Hollannin Amstelveenissa sijaitsevassa Cobra Museum of Modern Art -museossa. Hän toteutti yksityisnäyttelyt sekä Mellorsin että Nissisen kanssa Frans Hals Museumiin kuuluvan De Hallen Haarlem -museon nykytaiteen kuraattorina.

Suomen edustuksesta Suomen paviljongissa sekä Pohjoismaisessa paviljongissa Venetsian taidebiennaalissa vastaa Frame Contemporary Art Finland. Frame on suomalaisen nykytaiteen asiantuntijaorganisaatio, jonka tehtävänä on vahvistaa suomalaisen nykytaiteen asemaa ja näkyvyyttä, tukea kansainvälistä toimintaa sekä edistää alan toimijoiden yhteistyötä Suomessa ja ulkomailla. Frame toimii nykytaiteen tiedotuskeskuksena. Säätiön toimintaa rahoittaa opetus- ja kulttuuriministeriö.

Näyttelyn tukijat ja yhteistyökumppanit

Näyttelyn pääyhteistyökumppani oli Nykytaiteen museo Kiasma ja yhteistyökumppaneita olivat Visit Finland ja Jyväskylän kaupunki. Näyttelyn päätukija oli opetus- ja kulttuuriministeriö ja tukijoita olivat Mondriaan Fund, Rijksakademie van Beeldende Kunsten, Saastamoisen säätiö, Jack Bakker, THE EKARD COLLECTION, Audiovisuaalisen kulttuurin edistämiskeskus AVEK, Suomi 100, Dommering Collection, Frans Hals Museum | De Hallen Haarlem, Cobra Museum of Modern Art, Suomen suurlähetystö Roomassa, MONITOR, Ellen de Bruijne Projects, Stigter van Doesburg, The Box ja Matt’s Gallery.