Miracle Workers Collective esittää: A Greater Miracle of Perception: The Kárášjohka Iteration

Kaarasjoella 20.–22. syyskuuta 2019 järjestettävä A Greater Miracle of Perception: The Kárášjohka Iteration on kolmas Miracle Workers -kollektiivin Venetsian 58. kansainväliseen taidebiennaaliin liittyvistä julkisten tapahtumien sarjasta. 

Venetsian biennaalissa nähtävän näyttelyn lisäksi Miracle Workers -kollektiivi tuottaa sarjan Berliiniin, Venetsiaan, Kaarasjoelle ja Helsinkiin vuonna 2019 sijoittuvia avoimia tapahtumia, joissa kollektiivin toiminta manifestoituu performatiivisin, diskursiivisin, elokuvallisin ja äänellisin keinoin.

Kaarasjoen ohjelma jatkaa kollektiivin käymää keskustelua saamelaisten esineellisen kulttuuriperinnön palauttamisesta ja yhteisöllisestä parantumisesta. Tapahtuma tarjoaa mahdollisuuden henkilökohtaisten kokemusten yhteiseen jakamiseen ja ajatusten vaihtoon nykytaiteen keinoin.

Tapahtuma sisältää näyttelyitä, elokuvaesityksiä, performansseja ja kollektiivin jäsenten sekä kutsuvieraiden pitämiä luentoja, ja se järjestetään yhteistyössä Sámi Dáiddaguovddaš / Sámi Center for Contemporary Artin kanssa. Tapahtuma kutoo yhteen Venetsiassa ja Karasjoella olevat näyttelykokonaisuudet.

Iteraatiossa esiintyvät kollektiivin jäsenet Maryan Abdulkarim, Giovanna Esposito Yussif, Outi Pieski, Martta Tuomaala ja Suvi West, sekä kutsuvieraat Pauliina Feodoroff, Eeva-Kristiina Harlin, Niillas Holmberg, Biret Elle Láilá, Jenni Laiti ja Sunna Nousuniemi.

Kaarasjoen iteraatiota ovat tukeneet Norgga Sámediggi / Norjan saamelaiskäräjät, Goethe-instituutti Suomessa ja Norjassa, Suomalais-norjalainen kulttuuri-instituutti FINNO ja The Office for Contemporary Art Norway OCA.

A Greater Miracle of Perception: The Kárášjohka Iteration

Perjantai 20. syyskuuta 2019 – Sunnuntai 22. syyskuuta 2019

Ohjelma alkaa klo 19.00

Sámi Dáiddaguovddaš / Sámi Center for Contemporary Art
Kárášjohka / Karasjok / Kaarasjoki

Katso täältä tapahtuman lisätiedot ja yksityiskohtainen ohjelma.

Petra Laiti Miracle Workers-kollektiivin iteraatiossa Venetsian Biennaalissa toukokuussa 2019. Kuva: Petri Summanen.