Alma Heikkilä kohti Gwangjun biennaalia

Taiteilija Alma Heikkilä osallistuu 2. syyskuuta Etelä-Koreassa käynnistyvään 11. Gwangjun biennaaliin The Eight Climate (What does art do?). Usein ekokriittisiä teemoja teoksissaan tarkasteleva Heikkilä kertoi tunnelmistaan ja näyttelyssä esittämästään teoksesta ennen biennaalimatkaa.

 

Alma Heikkilä (s. 1984) työskentelee monipuolisesti maalauksen, valokuvan, videon ja installaatioiden parissa, usein yhteistyössä erilaisten materiaalien, välineiden ja toisinaan toisten henkilöiden kanssa. Heikkilä on yksi Mustarinda-seuran perustajajäsenistä ja hänen taiteellinen työskentelynsä nivoutuu suurilta osin seuran toimintaan ja ideologiaan. Mustarindan tavoitteena on edistää kestäviä arvoja ja elämäntapaa sekä ekologista ja kulttuurista monimuotoisuutta. Heikkilä työskentelee Helsingissä sekä Hyrynsalmella Kainuussa. Hän valmistui Kuvataideakatemiasta vuonna 2009.

”Onnistuessaan teokseni saattavat haastaa kokijan suhteen materiaaliseen maailmaan, toisiin lajeihin, tuntemattomaan, tieteeseen ja tekniikkaan sekä vallitsevaan ihmiskuvaan”, Heikkilä kuvailee.

Gwangjun biennaaliin Heikkilältä tulee esille suurikokoinen installaatio Things that are massively distributed in time and space, joka on ollut aikaisemmin esillä Espoon modernin taiteen museossa EMMAssa. Heikkilä sai kutsun biennaaliin vähän sen jälkeen, kun biennaalin pääkuraattori Maria Lind oli nähnyt teoksen EMMAn näyttelyssä viime syksynä. Lind ja biennaalin apulaiskuraattori Binna Choi vierailivat tuolloin Helsingissä osana Framen asiantuntijavierasohjelmaa.

”Teoksessani katsoja liikkuu osana kuusiosaista teosta, sen sisällä ja liepeillä, saavuttamatta samanaikaista kokonaiskuvaa. Teoksen ripustus kutsuu katsomaan suuria pintoja läheltä ja käsittelee ilmiöitä, jotka ovat kooltaan, nopeudeltaan tai etäisyydeltään suhteettomia ihmisen havainnoitavaksi tai ymmärrettäväksi, kuten biosfääri, ilmastonmuutos tai öljyyn pohjaava maailmanjärjestys. Nimi viittaa Timothy Mortonin kirjaan Hyperobjects: Philosophy and Ecology after the End of the World”, taiteilija kertoo.

 

 

 

11. Gwangjun biennaali, otsikoltaan ”The Eight Climate (What Does Art Do?)”, käsittelee osittain samoja teemoja kuin Heikkilä teoksissaan. Avainasemassa on taiteen performatiivinen ja toiminnallinen näkökulma, ja aktiivinen suhde tulevaisuuteen. Biennaalin otsikko toki resonoi myös ekologisten, ilmastonmuutosta käsittelevien aiheiden  kanssa.

Heikkilän töitä on parhaillaan esillä myös Tallinnan nykytaidemuseossa EKKM:ssa City Agents -näyttelyssä, josta osittain sama teos on lähdössä Vilnaan maalaustaiteen triennaaliin. Heikkilän teoksia on ollut esillä museoissa ja gallerioissa muun muassa Norjassa, Virossa, Ranskassa, Saksassa, Venäjällä, Italiassa, Espanjassa ja Ruotsissa. Gwangju on ensimmäinen kansainvälinen biennaali, johon hän osallistuu, ja Heikkilä odottaakin biennaalikokemusta mielenkiinnolla.

”Valmistelut ovat sujuneet ihan mukavasti. Olen tavannut kaikki biennaalin kuraattorit ja keskustelut ovat olleet todella kiinnostavia. On vaikea vielä sanoa, millainen vaikutus biennaalilla on minuun tai työskentelyyni. Odotan uteliaisuudella näyttelyn näkemistä, vierailua Koreassa ja tutustumista tämän kokoluokan biennaaliorganisaatioon. En ole vieraillut Etelä-Koreassa saati Gwangjussa aiemmin. Minua kiinnostaa tietysti nähdä valitut teokset sekä tavata muita tekijöitä. Oma teokseni on aika hankala ripustaa, joten vielä vähän jännittää kuinka se tulee onnistumaan.”

Heikkilä lähtee Gwangjuhun etukäteen ripustamaan teosta. Ottaen huomioon työskentelyssään käsittelemänsä teemat, matkustaminen paikan päälle herättää hänessä ristiriitaisia tunteita.

”Itselleni on poikkeuksellista, että lennän paikalle. Olen vältellyt työssäni ja vapaa-ajalla lentämistä. Viimeksi olin koneessa kuusi vuotta sitten. Euroopan sisällä on ollut mahdollista kulkea junalla, mutta nyt matka tuntui liian haastavalta kulkea maanteitse. Myös teokseni on kuljetettu lentorahtina. On hieman ironista, että teos ja taitelija, jotka osaltaan käsittelevät ilmastoa, kuljetetaan lentäen näyttelyyn, jossa on myös tavallaan teemana ilmasto. Näitä materiaalisia puolia olenkin paljon pohdiskellut osallistumiseni osana. Itselläni on ollut ohjenuorana, että sallin itselleni lentomatkailun viiden vuoden välein, joten nyt on varmaankin taas tulossa pidempi tauko.”

 

Alma Heikkilän verkkosivut

 

Alma_Heikkila_web

Alma Heikkilä

 

Frame on tukenut Heikkilän osallistumista biennaaliin apurahalla.

 


Alma Heikkilä, cohesion, hydrocarbons, aspen, search engine, language and the others: Things that are massively distributed in time and space.
VI parts. Climate, Petroleum, Network, I, Biosphere, Sun. Kuvat: Ari Karttunen / EMMA