Kuusi suomalaista galleriaa esittäytyy SUPERMARKET 2015 –taidemessuilla Tukholmassa

Tukholmassa 16.–19. huhtikuuta järjestettäville SUPERMARKET 2015 -taidemessuille osallistuu kuusi suomalaista taiteilijavetoista galleriaa. Supermarket Stockholm Independent Art Fair on yksi Pohjoismaiden kansainvälisimpiä nykytaiteen tapahtumia.

The Discovery

Sade Kahra ja Laura Baruël, ”The Discovery”, 2012.

Suomesta tapahtumaan osallistuvat seuraavat galleriat ja järjestöt:
Filmverkstaden, Vaasa
Galleria Sculptor, Helsinki
MUU Galleria, Helsinki
Suomen Pohjoismainen Taideliitto
Titanik Galleria, Turku
Valokuvakeskus Peri, Turku

Suomalaisgallerioita on osallistunut messuille vuodesta 2008 saakka ja tänä vuonna on mukana sekä aiemmin osallistuneita että uusia gallerioita: MUU Galleria on mukana jo kuudetta kertaa peräkkäin ja Valokuvakeskus Peri osallistuu nyt ensi kertaa messuille.

”Supermarket on ollut jo lähes 10 vuoden ajan esimerkillinen tapahtuma taiteilijavetoisesta verkostoitumistyöstä ja tapahtumajärjestämisestä. MUU:lle tapahtuma on tuonut joka vuosi uusi kontakteja ja mahdollisuuksia, sekä tilaisuuden heijastella toimintaamme kansainvälisessä ympäristössä ja ideoida uutta. Osallistuvien taiteilijoiden teoksille tapahtuma on tietysti tarjonnut tuhansien yleisön”, kertoo MUU:n toiminnanjohtaja Timo Soppela.

Ensimmäistä kertaa messuille osallistuvalle Valokuvakeskus Perille messut ovat toiminnanjohtaja Sade Kahran mukaan erittäin kiinnostava hanke: ”Teimme viime vuonna varta vasten tutkimustyötä, eli jäsenretken Tukholmaan, jolloin kävimme Supermarket-messuilla haastattelemassa suomalaisosallistujia. Tulimme siihen tulokseen, että tämä voisi olla taiteilijavetoisena tapahtumana Perille sopiva foorumi näyttäytyä ja verkostoitua kansainvälisesti. Tietääkseni osallistuminen valokuvakeskuksenakin on melko poikkeuksellista”, pohtii Kahra.

Supermarketiin osallistuminen on suomalaisille gallerioille myös tärkeä yhteistyön muoto tapahtuman organisoinnissa ja tiedotuksessa. ”Joka vuosi on laadittu yhteinen tiedote, ja tehty matka- ja kuljetusjärjestelyjä yhteistyössä. Tapahtuma Ruotsissa on lähentänyt suomalaisia toimijoita ja vahvistanut yhteistyöverkostoa. Tänä vuonna yhteistyö astuu jälleen askeleen eteenpäin, teemme yhteisen englanninkielisen katalogin kuudesta osallistuvasta suomalaisgalleriasta kansainväliseen tiedotustyöhön. Erinomainen esimerkki taiteilijavetoisen toiminnan näkyväksi tekemisestä!”, kommentoi Soppela yhteistyötä.

Vuodesta 2007 järjestetty Supermarket on mittava kansainvälinen tapahtuma taiteilijajärjestöille ja taiteilijavetoisille organisaatioille sekä vaihtoehto kaupalliselle taidemessutoiminnalle. Menestyksekkään yleisötapahtuman lisäksi Supermarket on saanut maineen kansainvälisenä verkostoitumistapahtumana. Tämän vuoden messuille osallistuu 60 näyttelyasettajaa 25 maasta. Supermarketin ohjelmaan kuuluu mm Red Spot -näyttämö performansseille sekä messujen ohjelmaa online-esittävä Super-TV. Messukatalogi ja taidelehti Supermarket Art Magazine julkaistaan viidettä kertaa.

Lue lisää messujen verkkosivuilta: http://www.supermarketartfair.com. Voit seurata tapahtumaa myös Facebookissa, Twitterissä ja Instagramissa.