Galleristin työssä näyttelyt ovat jäävuoren huippu

Kun kuraattori ja galleristi Ceri Handin luento Framen galleriavalmennuksessa maanantaina päättyi, Framen ohjelmapäällikkö Taru Elfving totesi Handin olevan yli-ihminen.

Ceri Hand.Aika ja työmäärä, jonka Ceri Hand kertoi laittaneensa oman galleriansa menestyksen eteen, oli mykistää yleisönsä – vaikka suurin osa heistä oli itsekin galleria-ammattilaisia.

”Kauppaa tehdään yhä vähemmän gallerioissa. Myynnin eteen on järjestettävä tapahtumia, isännöitävä illallisia, hankittava pressiä, oltava aktiivinen sosiaalisessa mediassa”, Ceri Hand luetteli.

Vaikuttavan uran Lontoossa ja Liverpoolissa galleristina ja kuraattorina tehnyt Ceri Hand työskentelee parhaillaan itsenäisenä kuraattorina ja taiteen konsulttina suljettuaan pari vuotta sitten oman, nimeään kantaneen Ceri Hand Galleryn Lontoossa. Hän toimii kuraattorina useissa mittavissa julkisissa tilausteoksissa Lontoossa ja muualla sekä mentoroi tiiviisti noin 25 taiteilijaa. Handin kotipesä on nykytaiteen asemaa edistävä Contemporary Art Society.

Ceri Hand hahmotteli yleisölleen Britannian vuonna 2008 alkaneen talouskriisin myötä muuttuneen taidemaailman. Keräilijöillä on entistä enemmän valtaa, ja he vaikuttavat jopa siihen, keitä taiteilijoita galleriat esittävät. Kun rahaa on yhä vähemmän ja ostajat vähissä, paine osallistua taidemessuille on suuri.

Toisaalta taidemessuille osallistuminen maksaa helposti 15 000 puntaa (20 000 euroa), ja myynnin säännöt noudattavat niillä omaa lakiaan. Nuorilta, aloittelevilta gallerioilta vie pari vuotta ennen kuin ne alkavat myydä taidemessuilla. Suuri osa asemansa vakiinnuttaneista gallerioista tekee messumyyntinsä itse asiassa jo ennen messuja.

”Jälkikäteen ajatellen olisi ollut järkevämpää käyttää ne rahat illallisten isännöintiin. Ne ovat kustannustehokas tapa tutustuttaa taiteilijat ja keräilijät toisiinsa”, Hand sanoi.

Alun perin taiteilijaksi kouluttautuneen Ceri Handin tie kulki galleristiksi Liverpoolin maineikkaiden taideorganisaatioiden FACTin ja METALin johtajan paikoilta. Molemmissa työnkuvaan kuului näyttely- ja muiden kulttuurihankkeiden tuottamista laidasta laitaan. METALin hän jätti tajuttuaan, etteivät teatterituotannot olleet häntä varten.

”Se oli elämäni parhaiten palkattu työ, mutta intohimoni oli visuaalinen taide, ei teatteri tai tanssi.”

Punainen lanka: nuoret tekijät

Liverpoolin keskustan liepeiltä löytyi vanha varastotila, jonka Hand muunsi ensimmäiseksi galleriakseen. Avajaisnäyttelyyn hän kokosi omien sanojensa mukaan vähän kaikkea kaikille, mikä toi gallerialle paljon huomiota heti alusta alkaen.

Gallerian punaisena lankana oli keskittyä nuoriin, nouseviin taiteilijoihin. Ceri Hand halusi olla se, joka tarjoaa nuorille tekijöille ensimmäisen tilaisuuden. Hänelle oli myös tärkeää käydä läheistä dialogia taiteilijoidensa kanssa ja sitoutua pitkäjänteisesti näiden urakehitykseen. Ryhmänäyttelyihin Hand poimi yhteen tuoreita ja etabloituneita nimiä hyvin tuloksin. Handin näyttelyt huomattiin sekä valtamediassa että merkittävissä taidemedioissa.

”Paras tapa löytää uusia taiteilijoita on pyytää taiteilijoita suosittelemaan toisia taiteilijoita. He tuntevat sinut ja tyylisi ja tietävät, mitä toiset taiteilijat tekevät”, Hand neuvoi kuulijoita.

Uusien nimien esittely pysyi työn ytimessä silloinkin, kun Ceri Hand päätti muutaman menestyksekkään pop up –kokeilun jälkeen siirtää galleriansa Liverpoolista Lontooseen. Ensimmäinen galleriatila löytyi aivan keskustasta, Covent Gardenista. Erikoinen pohjakerroksen tila oli täydellinen.

”Monia edustamiani taiteilijoita yhdistää rakkaus absurdiin. Covent Gardenin tila oli myös vähän mystinen ja absurdi.”

Ceri Hand puhui paljon rahasta ja sen puutteesta – “kassavirta on varsinainen päänvaiva kaupalliselle gallerialle” – mutta selväksi kävi myös, että työ taiteen ja taiteilijoiden kanssa on ollut Handille kaikkien taloushuolien arvoista.

“Etenkin Liverpoolissa koin, että galleriani oli todella muuttamassa koko kaupungin kulttuurikenttää. Halusimme tehdä jotain merkityksellistä”, Hand sanoi.

Handin oppeja kuunteli lähes 50-henkinen yleisö. Puolet yleisöstä oli mukana osana Framen kolmepäiväistä galleriavalmennusta, jossa kansainvälistä toimintaa suunnittelevat galleristit ja gallerioiden asiantuntijat keräävät ideoita ja oppia työhönsä.

Kuuntele Ceri Handin luento

Lue myös tiistain luennoitsijan, Future Galleryn Mike Ruizin neuvot galleristeille
Lue myös keskiviikon luennoitsijan, Arts Council Englandin Sabine Unamunin ohjeet galleristeille

Heljä Franssila