Ulkomailla oppii suhteiden luomista

Kiira Miesmaa

Joukko suomalaisgallerioita on tällä viikolla mukana Untitled-taidemessuilla Miamissa Yhdysvalloissa. Lähtijöitä opasti käytännön asioissa Kiira Miesmaa Galerie Forsblomista, joka on mukana Miamin taideviikolla Art Miami -messuilla. Tapasimme Kiiran päivää ennen hänen lähtöään Miamiin ja kysyimme häneltä vinkkejä gallerioille, jotka suunnittelevat toimintaa ulkomailla.

Millaista kansainvälistä toimintaa galleriallanne on?

Osallistumme 7–10 taidemessuille vuodessa. Tänä vuonna kohteita ovat olleet ARCOmadrid Madridissa, Armory Show New Yorkissa, MARKET Tukholmassa, Art Cologne Kölnissä, Dallasin Art Fair, Expo Chicago sekä tänä vuonna ensimmäistä kertaa Art International Istanbulissa. Lisäksi olimme lokakuussa mukana Kaliforniassa Art Silicon Valley/ San Francisco -taidemessuilla. Nyt vuorossa on Art Miami.

Olemme osallistuneet Yhdysvalloissa neljille messuille. Art Miamiin menemme jo seitsemännen kerran, ja Expo Chicagoon olemme osallistuneet kolmen vuoden ajan. Dallas Art Fair on messujen joukossa uusi tulokas, joka on erilainen ja pienempi viikon kestävä tapahtuma. Sen aikana on paljon tilaisuuksia, jolloin voi muodostaa läheisiä suhteita keräilijöiden ja gallerianpitäjien välillä.

Galleriassamme on monia yhdysvaltalaisia taiteilijoita, joten yhteys siihen suuntaan on luonteva. Meille on ajan myötä tullut monia yhdysvaltalaisia asiakkaita, joiden kanssa meillä on kontakteja myös messujen ulkopuolella.

Mitä olette oppineet vuosien aikana ulkomailla toimimisesta?

Olemme oppineet ennen muuta suhteiden luomista. Olemme tutustuneet moniin asiakkaisiin ja onnistuneet luomaan myös pysyviä suhteita. Toisinaan olemme päässeet mukaan asiakkaan kokoelman muodostamiseen.

Olemme oppineet, miten suomalaista taidetta voi viedä ulkomaille. Suomalaisuus ei yksistään riitä, vaan onnistumisen lähtökohta on aina itse taideteos. Taiteen tulee olla todella kiinnostavaa ja laadukasta.

Eri puolilla maailmaa toimitaan hieman eri tavalla. Esimerkiksi Yhdysvaltojen eri puolilla on erilaisia tapoja. Dallasissa tuli tutuksi teksasilainen vieraanvaraisuus, kun taas Chicagossa tunnelma on pidättyväisempi.

Mitä neuvoisit ulkomaille lähteviä taiteilijoita ja galleristeja ottamaan huomioon?

Kannattaa pitää koko ajan silmät auki ja kiertää katsomassa taidetta. Esimerkiksi Miamissa alueella on lähes kaksikymmentä taidemessua, jotka ovat kaikki profiloituneet eri tavalla. Kannattaa käyttää tilaisuus hyväksi, sillä siellä todellakin näkee, mitä tällä hetkellä taiteessa tapahtuu.

Galleristeille sanoisin, että kannattaa olla avoin ja pyrkiä aktiivisesti luomaan kontakteja. Vaikka kauppoja ei tulisikaan heti, ne voivat syntyä myöhemmin.

Millaista on toimia asiakkaiden kanssa?

On tärkeää olla hienovaraisen kuulosteleva, sillä kaikki asiakkaat ovat erilaisia. Ihmistuntemus on tärkeää. Jotkut tietävät heti tarkasti, mitä haluavat. Toiset taas toimivat intuition varassa ja voivat innostua jostakin heille aiemmin tuntemattomasta tekijästä tai teoksesta.

Tapahtuu yllätyksiä ja ihmisen ulkoasu saattaa harhauttaa. Merkittävää taidekeräilijää ei todellakaan aina erota päällepäin. Onkin muistettava, että asiakasta ei koskaan tule aliarvioida.

Miten suuri osa gallerianne liikevaihdosta tulee ulkomaan myynnistä?

Ulkomaan myynnistä tulee noin puolet liikevaihdostamme.

Aiotteko tulevaisuudessa laajentaa kansainvälistä toimintaanne?

Meillä on nyt 60 taiteilijaa, joista on puolet ulkomaalaisia. Tuomme jatkuvasti uusia nimiä Suomeen ja sillä tavalla laajennamme kansainvälistä toimintaa. Joka toinen näyttelymme on ulkomainen. Saatamme osallistua vuodessa jopa kymmeneen taidemessuun. Kansainvälisyys on tärkeä osatekijä toiminnassa, emmekä ainakaan ole supistamassa sitä.

Mitä odotat Miamin matkalta?

Lähden Miamiin jo neljännen kerran. Art Miamissa tapaa paljon tuttuja kollegoita ja tutustuu myös uusiin ihmisiin ja gallerioihin. Odotankin matkalta hyviä kontakteja ja kauppoja. Toivon näkeväni kiinnostavia uusia teoksia tunnetuilta ja ennestään tuntemattomilta taiteilijoilta.

Luvassa on varmasti vauhtia ja vaihtelevia tilanteita, säpinää koko viikon ajan. Miamissa on ihanaa se, että kaikki ovat yleensä hyväntuulisia. Mukana on paljon Euroopasta talven keskeltä aurinkoon saapuneita. Kyseessä on myös tavallaan kansainvälisellä taidekentällä syyskauden ja samalla koko vuoden päätös, joten tunnelma on juhlava. Miamissa on hyvä yhteishenki. Vaikka kaikki yrittävät tehdä hyviä kauppoja, puhalletaan yhteen hiileen.

 

Minna Tuulas-Inkinen

Lisätietoa: Galerie Forsblom, Art Miami